Fróðskaparrit - 01.01.2006, Síða 83

Fróðskaparrit - 01.01.2006, Síða 83
SAMLEIKAGERÐ í NÝTSLUMENTANINI HJÁ BØRNUM 81 roore, as will be discussed, not all children conform to stereotypical ideas of gender roles. However, it was clear from the data that consumer goods were important re- sources in the construction and communi- cation of gender identity. At the nursery children displayed strong Views with regard to gender and toys. The children had clear ideas which toys were for §iris and which were for boys. For instance they were clear which gender, toys such as riarbie, Action Man, Power Rangers and dolls were aimed at. Statements such as “All girls like Barbies ” or “Barbies are just for girls” were common. Here the expressions are of girls as a group defined in relation to the other i.e. boys. These were stereotypi- cal ideas of gender appropriate consump- t'on; however, it was evident that some chil- itren less reađily adhered to conventional gender behaviour. Girls were more likely to step outside traditional gender boundaries. hor instance Maria (pre-school) liked play- Ulg with Spiderman dolls - especially changing Spiderman’s clothes. Evidently, al- though considered a boy’s toy, the Spider- inan was adapted to fit in with Maria’s idea playing with dolls i.e. changing the clothes (Ficldnotes, SN, pre-school, 22/5/02). Despite less evidence of boys trans- gressing gender boundaries, one boy in par- t'cular at the nursery, Mark, loved dressing UP? playing in the home corner (where boys hardly ever played) and taking on female '°les such as being a princess or “super-girl hero” (as Mark himself described it). This met with some resistance among the chil- then, both girls and boys, who reminded him that (as they said) boys, do not wear dresses (Fieldnotes, SN, pre-school, 24/6/02). Ver- bally, staff at the nursery were not found to reinforce gendered consumption behaviour. However, the layout of toys and play areas at the nursery, in many ways promoted stereotypical gender behaviour. For instance the home comer or hair dressing area was closed off and not integrated with any other play activity. One striking feature was the intense re- vulsion many boys in the younger age groups, i.e. nursery and particularly P2/P3, displayed towards what they perceivcd to be feminine consumer goods. They tried to dis- tance themselves from everything they con- sidered “girly”. When asked what pro- grammes he liked Peter listed a few and then said: Peter: Everything except (mentions the name of a programme). Interviewer: What was that? Peter: It’s a girlie programme. Interviewer: Why do you not like it? Peter: Cause it’s a girly thing. It’s got big hearts on it. Tommy: Barbie’s and dolls is the most thing I hate. If I got one for Christmas I would saw the head off. Interview, NPS, P3, Male, 18/12/02 This disgust with “girly” consumer goods was mirrored at WPS where the boys also spoke of destroying Barbie dolls. Therefore, it is clear that the need for these boys to dis- tance themselves from items perceived to be overly feminine is expressed in their dislike for consumer objects associated with girls. Nevertheless the degree of accepted behav- iour changed with people and context. One
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.