Fróðskaparrit - 01.01.2006, Síða 84

Fróðskaparrit - 01.01.2006, Síða 84
82 CONSTRUCTING IDENTITIES IN CHILDREN’S CULTURE OF CONSUMPTION mother explained that the only children who lived nearby their home were two girls from her son’s (Alex) class. When playing at home with the girls Alex, (P3, NPS) agreed to games such as skipping, which he would not normally do at school. Therefore, to some extent Alex would modify the bound- aries of what types of gender play he was willing to engage in - compared to how he played at school. Similarly, many spaces in the schools and nursery involved consumer goods that were considered to be relatively gender neutral such as jigsaws, bikes and an- imals. These objects were played with by mixed groups of children. In the oldest age group (P6) the boys and girls were much less extreme in their per- ception of boys and girls things. Gender was still a key identity at this age, however, the way ch i ldren used consumer goods to define themselves as boys and girls had changed. Many consumer objects of interest to this age group were relatively neutral such as CDs, mobile telephones, stereos and sports clothing. Nevertheless, boys and girls dis- played different musical tastes and their choice of sports clothing was quite differ- ent. At this (P6) age, the data revealed there were still some clear boundaries between the genders, however, they easily moved into consumption territories that might not have been acceptable to younger age groups. For instance girls were interested in sport and boys increasingly concemed with their ap- pearance (discussed in more detail later). Performance Performance in children’s cultures of con- sumption can be described as the way chil- dren (individuals and groups) perform or ac- complish certain tasks of significance - whether they are physical or mental/acade- mic activities. Although children are un- doubtedly influenced by societal expecta- tions of what activities are considered im- portant, they too displayed their own crite- ria of what performance characteristics are valuable in the construction of identity. The idea of performance implies a com- parison of self to other. Recognizing how one is the same/different (and as in the case of performance: better/worse) compared to others is at the heart of identity theory. It was clear from the data that children start at an early age to compete with each other. At the nursery chi ldren would compete at anything and everything. E.g. who could drink the fastest? Who could jump the highest? Who had more food on their plate? Therefore, their understanding of their own unique per- sonal strengths and weaknesses was less de- veloped than with the P2/P3 age group who were much more selective in their choice of competitive activities. Subsequently, by P2/P3 thc children had some idea of their perceived performance abilities such as being good at football, read- ing orrunning. Furthermore, there were gen- der differences as it was evident the boys are more competitive at this age. Clearly, the school system contributes to identities con- structed around performance abilities by emphasising which things are “good to be good at” e.g. academic activities. Further- more, both schools divided the children into reading groups based on competency. At P3 in NPS some children were particularly proud of their reading ability. The fírst time
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.