Fróðskaparrit - 01.01.2006, Síða 85

Fróðskaparrit - 01.01.2006, Síða 85
SAMLEIKAGERÐ í NÝTSLUMENTANINI HJÁ BØRNUM 83 John approached me, he spoke of his read- lr*g the Harry Potter books and this was sub- sequently, mentioned on several occasions. Interviews with the teacher and his mother 'ndicated that John’s reading performance " and the praise he received, directly led to John perceiving himself as a “number one Harry Potter fan” (Fieldnotes, NPS, M, 13/11/02). This was reflected in the books -lohn purchased (all the Harry Potterbooks), his bag and lunch bag - both which had Harry Potter symbols. Based on interviews with parents, teach- ers, children and liead teachers it was evi- dent that expectations of academic per- formance at the two schools were different. The P6 children at WPS were more likely lo have thought through what types of pro- lessions/positions they expected to hold later 111 life (which is likely to have implications °n consumption pattems and resources). The head teacher at WPS had previously worked as a teacher at NPS and emphasised the dif- ference in the children’s background as far as academic performance is concemed - where WPS was more affluent and more ac- ‘'demically advanced. However, the pres- sures of academic performance did not go Unquestioned by some children as the fol- lowing extract shows: Andrew: All mums and dads say you should be Hke, a lawyer or a doctor. David: I know they always say lawyer. Andrew: Or a doctor. ^eil: Cause you get paid a lot. Andrew: Or a vet or something like that. Someone that saves people. ^eil: Or be an orthodontist. Andrew: But then I say like, if you’re a lawyer someone could think you would get the wrong decision and someone would get out of jail (sentence) and they might mug you or something and if you’re a doctor and don’t save someone then they can like sue you. Interview, WPS, P6, Male, 10/6/03 In the above quote the children are dis- cussing occupations, which highlights some of the ambitions parents have for their chil- dren. As Neil notes these ambitions are fre- quently related to ftnancial resources. How- ever, interestingly the children arc ques- tioning some of these occupations and able to identify drawbacks - they are displaying critical thought processes and not passively accepting parental ambitions. In relation to physical performance, sport was of great importance to the children, es- pecially the P6 age group. The children spent much time talking about sport, performing sport, admiring sport personalities and so on. The consumption implications were clear- those children who considered themselves “sporty” were much more likely to wear sports clothing. Interestingly, for girls being sporty was sometimes defined as a contrast to being feminine as the two examples in- dicate: Mrs Cunningham: Mary is not girlie at all. She’s into sports and she likes reading and all these kind of things. Parent interview, WPS, P2, Female, 21/06/03 Katrina: Nearly everyone has sports bag for rucksack. We’re really into sports. We’re all tomboys. Interview, NPS, P6, Female, 13/12/02 It was evident frorn the data that sports goods were significant as a resource in the
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.