Fróðskaparrit - 01.01.2006, Síða 86

Fróðskaparrit - 01.01.2006, Síða 86
84 CONSTRUCTING IDENTITIES IN CHILDREN’S CULTURE OF CONSUMPTION construction of identity. Yet, being “sporty” as the children described themselves was not confined to performing well physically but was sometimes referred to as a style of con- suming clothes, bags and the like. In other words, some children identified with sports as a lifestyle, rather than necessarily being especially active in sports. However, when choosing sportswear; their contribution to sporting performance was of importance to the boys and girls. In the following exam- ple the girls were discussing just this: Madeline: Yeah, like you need comfy trainers to be able to do sport. Interviewer: Yeah. Madeline: Cause if you have like...like 1 can’t do sport in these cause they’re just, you know they’re not too comfy. Ester: And I can’t do sport in these at all. I met this man in Sport Soccer when I was choosing my trainers ehmm, I can’t remember, it was one shop when I was choosing trainers. The man said that it needs to be flexible at the toes and firm at the heel. Interview, WPS, P6, Female, 17/6/03 Therefore, children not only consider con- sumer goods as important in conftrming their performance but in some cases, as being instrumental in assisting performance. Despite the importance of sports, especially in the P6 age groups, it was clear that not all children were interested in sport as a style or an activity - at least their interest lay not with the most popular sports such as foot- ball, dancing, golf etc. Gregory’s identity for instance, was much more strongly linked to his ability to build things, most particularly Knex (a construction toy). He spoke of it many times and how he had been interested in Knex for many years as in this extract: Gregory: I’vebeen doing Knex since I was two. I’ve done over 50 models with no instructions. Interviewer: Just from your head? Gregory: Yeah. And if people found Knex in a shop[which I had forgotten] they’d know it was mine. Fieldnotes, P6, WPS, Male, 7/5/03 For Gregory his links with Knex are so great that people would know the Knex were his - even in his absence. This, along with the other examples, gives some indication of how children use consumer goods to illus- trate how they perform, physically and men- tally. Appearance The appearance of the body is a key char- acteristic of children’s identity since it is, in material terms, the most visible. Thc ap- pearance of the body is here taken to refer to both physical and extra-physical8 ap- pearance. The former refers to height, shape (build) and other bodily features whilst the latter refers to the dressing up of the body e.g. through grooming and clothing- Throughout childhood and adolescence chil- dren’s bodies experience dramatic changes; therefore the data reflects the importance of the appearance of the body in identity con- struction. At nursery age children are veiy preoc- cupied with their height and frequently coin- pared themselves to friends - discussing who was the tallest. This is closely linked to the fact that children are constantly re- minded that they are little people - physi- cally, and in terms of age. It is conceivable
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.