Fróðskaparrit - 01.01.2006, Síða 89

Fróðskaparrit - 01.01.2006, Síða 89
SAMLEIKAGERÐ í NÝTSLUMENTANINI HJÁ BØRNUM 87 Age Iil research, age is generally treated as an im- Portant demographic variable. However, for oliildren age is a significant element of in- ‘■lividual and group identity. Children are grouped together in similar age groups from early in life; nevertheless, the data revealed ihat age hierarchy within same year groups was also of great importance to the children. Observations in the nursery and school settings indicated that children face a con- stant uphill struggle as far as age is con- Cerned. As they strive to become older and are granted more freedom they are reminded °t all the things they are too young to do/get. P°r instance, in the nursery upon transfer- ring from the junior room (approximately aSe three) to the pre-school room children tvere reminded how big and clever they now tvere. Yet, on airival (in the pre-school room) thcy soon realized that they were at the bot- °m °f the age hierarchy again (in view of the older children already in the pre-school room). Children in all settings discussed grow- lng UP in terms of taking a positive step for- Wai d: Steven: You don 't want to be in P2for- ever You need to go on to High School, then l"dversity and then you get a job. (Field- notes, P2, WPS, Male, 2/6/03). Frequently, s_°eial interactions centred on age and what 1 ms, magazines, games etc. children were Peimitted to have. Their current age was S°metimes referred to as a limitation. How- ever, the children displayed tactics for at- tempting to overcome age limits on certain l°Ys 3s the following example shows: Josh: You’ve got to be over 8 to build them and to launch them (Beyblades). Interviewer: But Beth’s not over 8. Jo.sh: l’m not over 8. Interviewer: Where does it say that you’ve got to be over 8? Josh: At the top of the box. Interviewer: So how come then you get to do it anyway? Joslt: Just cause we can do it. Hilaiy: Our mum and dad let us. Josh: They don’t even know it’s 8+. Hilaiy: I know. Interviewer: Do they not? Josh: We scribble it out. Interview, P2, WPS, Male and female, 12/5/03 ln the above extract Josh describes how par- ents don’t know that Beyblades are intended for children over the age of eight. Hilary on the other hand indicates that parents know but don’t mind. However, despite the im- portance of chronological age, social age was in many cases more central to identity construction. Social age manifested itself in children’s desire to act older such as nurs- ery-aged girls wearing lip-gloss or chewing gum. Frequently, children displayed a desire to distance themselves from more childish states by ridiculing programmes, toys, rides etc. as being “babyish” or being embarrassed to play with toys like Barbie. Interviews with parents revealed that there are certain ac- tivities children will engage in at home, which they would prefer their friends did not know about. One mother explained that: Sally: He (Cameron who is in P5) will still watch Winnie the Pooh things witli her (Maud in P2) but, you know if his friends ever found out he would kill me. Parent interview, P2, WPS, male and fcmale, 24/06/02
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.