Fróðskaparrit - 01.01.2006, Síða 103

Fróðskaparrit - 01.01.2006, Síða 103
BYGDADVØL - HVÍ UNGFÓLK BÚSETAST í FØROYSKUM BYGDUM 101 counterpart in order to survive the various tests that are posed by the critics and self- critics (extemal vs intemal critics); the in- dividuals that do not agree on the particular •dentity-formation but would like to mod- 'fy the identity for what ever reason. Iden- t'ty must be somewhat waterproof in order °ot to seem silly or anacronistic, but then again, identity is something that can be used as a strategic mean for obtaining a goal, e.g. a positive image or a good reputation. Iden- t*ty is surely productive, but may under cer- tain circumstances be “unrealistic” (as op- Posed to “realistic”) and may become a kind °t “cultural makeup” instead of a produc- t've counterpart of the dialectic of local de- velopment. But even if settlers are attracted to places there are still very different ways of being attracted. There is an enormous difference between being forced to dwell in a place and t° choose to dwell in a place. Theoretically " therefore -1 have proposed to distinguish between a person being “place-tieđ” and being “place-connected”. (In Danish 1 use the words “stedsbundet” and “stedstilknyt- tet” and in Faroese 1 would propose words *'he “staðbundin” and “staðknýttur”.) When °ne is place-tied one is determined to belong lo the given place “in etemity”. On the otlier hand, when one is place-connected one does n°t have to stay or move back but may keep llP a belongingness from the distance or one Illay even patch together an everyday that ls based on many different places that Jhereby become functionally integrated i.e. V eommuting. As I mentioned earlier in this . tcle, this latter strategy is very common 111 the Faroes today (see also: Holm, 2004). This means that a community does not nec- essarily need to “tie” people’s loyalties in order to become a succesful place. The suc- cess of a village can also be ensured by “con- necting” people to the village and drawing upon their resources for shorter or longer pe- riods of time; more or less intensively. Another important aspect is that “home” is not necessarily the place where one dwells. Home and dwelling are not neces- sarily the same in a mral Faroese context. “Home” is not always semiotically referring to the “place of dwelling”, but may in some cases be the “place of growing up”. In this way the concept of home may “stay” at the parents’ house even when the youth has moved into a new building. Off course the new house will transform into a home when the young people’s children start to talk about their home in a reflexive manner, but even then the grandparents’ house will func- tion as “another home” or a secondary home, which also refers to the institutional impor- tance of the grandmother or aunt for raising the children. Home should not be under- stood as a house, but rather as the practices that surround the dwelling; i.e. the dwelling practices which refers not only to “being penuanently in a place” but also to the con- tinuous “building of the home”, both phys- ically and symbolically. There are a huge range of other practices than just “being in the house” that constitute the significance of dwelling in a Faroese village. A real village- home needs more than just the space within the four walls to become a “full home”. If we follow the german existential philoso- pher, Martin Heideggers notion on dwelling, we can state that dwelling in fact means
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.