Fróðskaparrit - 01.01.2006, Síða 104

Fróðskaparrit - 01.01.2006, Síða 104
102 VILLAGE-DWELLING “taking care of’ (Heidegger, 2000: 33-54), and if we should stay with Heidegger for a moment, this should mean that a home that isn’t taken care of is not an authentic home. Semiotically there is therefore some reason in drawing up a continuum on the “most au- thentic home”: “Childhood-home > Selfbuilt home > Bought home > Rented home” This continuum expresses that the child- hood-home is more authentic than the self- built home, which is more authentic than the bought home etc. When moving out of the parents’ house the selfbuilt home is clearly characterized as the first priority, but cir- cumstances may force one to buy a house instead - which is “good enough” - or even to accept living in a rented home, which is definitely not an acceptable pennanent so- lution for an ambitious young rural family. In a strange way the rented home signals that one is permanently thinking of “moving away” and that one is therefore less loyal towards one’s community. Owning one’s own home is in deed a quite place-tying practice - if we were to follow the concepts presented above. Thereby the demand for home-ownership could easily be seen as a demand for settlers to become place-tied; to “settle”. The generational shift - i.e. growing up and entering parenthood - is one of the major identity-projects of Faroese rural youth, but another important identity-pro- ject is the reflexive restructuration of the lo- cale - e.g. village. This does not necessar- ily mean that the locale has to be extended geographically, even if this is very much the case in the Faroes today - especially through commuting, but that e.g. the village needs to be re-understood and re-thought, follow- ing a notion similar to the “rural restructur- ing” as presented in e.g. Marsden et al■ (1993). The most common re-thinking of the vil- lage is that it shifts from a production-unity to a “coherent set of dwelling-relevant fea- tures”. Another possible re-thinking of the village is to de-construct the village and re- think it as a larger unity - or locale. In the introduction I presented this as a “stretch” of the locale made possible by automobil- ity. But stretching locales has always been an issue, limited only by the available mo- bility-technologies. Historically most of the economic booms in the Faroes have resulted in (or have been a result of?) a construction of regional towns, where the most important cases are Klaksvík that was originally four small agricultural villages (Guttesen, 1996: 52-55; Nielung, 1968: 175-83); Tvøroyri, that is a unity of all the small villages around the Trongisvág-fírth (Jóan Pauli Joensen in Guttesen, 1996: 92-3; Nielung, 1968: 174- 5) and Runavík that is a unity of several of the small villages around the eastem side of the Skála-firth (Finnsson, 2005). Later we have also seen conglomerations of villages in Hvannasund (Bærenholdt, 1991; Jørgen Ole Bærenholdt in Guttesen, 1996: 56-9), around Sundalagið (Guttesen, 1996: 66-7) and in Gøta (Kristiansen, 2005). In this last case there has obviously been a clear shift from the old village-identity based on one of the three markatals-villages towards a united identity for Gøta as a whole. Today young people hardly speak about respec-
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.