Fróðskaparrit - 01.01.2006, Síða 105

Fróðskaparrit - 01.01.2006, Síða 105
BYGDADVØL - HVÍ UNGFÓLK BÚSETAST í FØROYSKUM BYGDUM 103 tively Norðragøta or Syðrugøta, as they are 'dentifying themselves as “Gøtufólk” (peo- Ple from Gøta). From this perspective Gøta has in many ways transformed into a minor town. Theroretical extract: Traditionally home” was a very located place, but in an age of mobility “home” is extending its lo- Cale, as dwelling-relevant elements of the everyday have become reachable especially through automobility. This also means that °ne is not tied to the dwelling-place but con- fected to the dwelling-place or rather: con- fected to a whole range of everyday-places, the dwelling-place being only one of sev- eral. ^tvelling myths Identifying oneself to a place or - for stick- 'ng to the subject of this article - a village, 'tteans that one engages in a semiotic play that seeks to position the place in a positive Jtianner. The most obvious semitotic tactic ln this game is off course distinguishing °ne’s own place or village as opposite to s°me other place(s) or village(s). Most often 't is one’s own place that “acts” (i.e. “is being Ptit in action”) as the protagonist in this tac- t'c and the “other” place that somehow is not quite as good as “us” or perhaps even “bad” (in some way or another). This kind of “vil- iage-nationalism” is very common, but com- PjU'isons with other places may even func- ll°n as a kind of self-critique of one’s own village. lf one feels that one’s own village ls Perhaps too conservative or to religious - 01 even too little religious - one may point |° another village that does certain things etter, meaning: “if they can, we also can”, and - in tum - “we ought to do it too”. This quite simple distinguishing between differ- ent places is also followed by an institu- tionalizing of the “local virtues”. In this case people from Gøta (gøtufólk) are quite aware that they are friendlier and more open- minded than most other people in the region, but in order to be able to state that, it is also necessary that people in Gøta are in fact friendly and openminded. There has to be a correspondence between practice and dis- course, at least in the long turn. This means that one has to denionstrate through every- day-practice that one is friendly and open- minded, which off course - in tum - pro- duces Gøta as friendly and openminded, both practically and discursively. We might even want to conceptualize this as an inter- esting place-specific village-ideology of “cognitive goodness” which also has had the effect of people (so is said) drinking less than in other places and being more industrial than in other places. The myth further goes that this is the reason why Gøta is one of the richest municipalities in the Faroes, which then again is a proveable fact. This is not just a specifíc phenomenon. Friendliness is in fact a part of the “brand” of many Faroese villages. Reciprocal friend- lyness is one of the main qualities one can utilize -and/or co-produce - when one lives in a village. This is off course more true in some villages than in others, but in a socially balanced village this is at least a virtue one may foster. At least there seems to be a need to explain the qualities of the village as op- posed to the qualities of the town. The myth goes that people are much more friendly in the villages whereas in the towns people just
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.