Fróðskaparrit - 01.01.2006, Síða 109

Fróðskaparrit - 01.01.2006, Síða 109
BYGDADVØL - HVÍ UNGFÓLK BÚSETAST í FØROYSKUM BYGDUM 107 tually it is also quite practical, as the same- ness enables people to ask eachother for services and recognition, even if it might be ln quite symbolic ways like lending sugar 0r egs or doing minor practical favours: all tliings that are not existentially necessary to life, but are nevertheless “nice” or “funny” and therefore also increase the subjective everydaylife-quality. Theoretical extracf. When young peo- P'e talk about their future dwelling they are at the same time reflecting on their life-styles and life-modes. But as the existential and the aesthetic dwelling-practices are being seg- regated spatially as an effect of the increas- lng mobility, the rural life-modes are loos- lng their signifícance. Instead the young People now become a part of a globalizing iife-mode which is segregated into several i'fe-styles, e.g. a rural life-style. Dwelling Practices then become an aesthetic choice ar>d are no longer an effect of existential ne- eessity. Tralfíc and mobility, distancc and Proximity fhe safety for the children is a very com- m°n argument for dwelling in a Faroese vil- 'age. One of the main reasons why the vil- lage is suitable for raising children is that there exists (or there is an imagination on lhe existence of) a reciprocal sociality that thereby creates a social environment that may bc both secure and hopefully also stim- ulating for the children. One central part of lhis sociality is off course the “grananny- lnstitution” (“gra-nanny” is a conpound de- ^eloped for this article by the words granny” and “nanny”, signifying that the granny-role often correlates with the nanny- role) which functions as an extension of the core family, that becomes more important when the mother is being more and more integrated in the employment-market. The “grananny” is very often an older woman that has acted as a housewife most of her life and still does. The problem in all this is that as time goes by the grandmothers are also being integrated into the employment-mar- ket, as it is the children of the women that went working in the sixties and seventies that now are settling and having children of their own. The new grandmothers are there- fore frequently employed and do not have time for taking care of children. This means that the gra-nanny-institution is no longer available to all young settlers, and therefore extemal child-care becomes more and more a necessary institution. Most larger and medium-sized municipalities have under- stood tliis functional shift and have given higher priorities to child-care (“dagrøkt’’) or even kindergartens (“barnagarður”) on the municipal budget; some municipalities of- fering no less than child-care-guarantee to all citizens. The quality of the school is also a very important aspect when young people choose where to settle. Andrias Petersen, former xuember of the municipal board of Gøta has formulated this policy-complex like this: It must be a guarantee that - if you live in Gøta - you will have your children taken care of. We have also done an incredible lot to the school. Now there is only a one-pathed school up to 7th grade, and there has been aimed at having a school with a good reputation where the children thrive and learn something and the physical
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.