Fróðskaparrit - 01.01.2006, Síða 111

Fróðskaparrit - 01.01.2006, Síða 111
BYGDADVØL - HVÍ UNGFÓLK BÚSETAST í FØROYSKUM BYGDUM 109 elderly people are also cognitively used to be able to demand services within the lo- cality, but nowadays these services are mov- mg away from the villages and into the towns, or - as something new - become sit- Uated along the main-roads in ”malls” or service-clusters. Young people are able to reach these places, but children and elderly are quite dependent on either public trans- Port or a relative that drives them from one location to another. One could say, never- theless, that this is in many ways just another way of reembedding the social ties in the vil- *ages, as the different generations may no longer be productively dependent on each other, but are instead mobilely dependent on each other. It seems even to be the case that the new major social faultline of the rural areas in the Faroes is now drawn according t0 the access to mobility capital and not ac- cording to the access to production means. T° be succesful in todays society does not °n'y mean that you are good at your job (de- §ree ofprofessionalization and/or skills) but that you are mobile - both physically and c°gnitively - and are therefore able - if nec- essary - to pull up the stakes and search for new hunting grounds (for using two indian- 'netaphors). Under all circumstances young people settle in the village because they have a “mo- bile life-style”. lf these people did not fancy 'he automobile culture, they would not be able to live in a village like Syðrugøta; or rather: they would, but only if they were apt l° adapt to this mobile culture. Living in the V|"age and not being mobile might other- Wlse even result in social isolation and/or stigmatization. Another aspect that should be mentioned is that this mobile culture is not only a com- muting-culture, but also a leisure-culture. Even in the evenings the car functions as a space of leisure amongst young people that “cruise” (or “slice” - if it is in the Northern Islands) towards the various meeting points on the mainland. These meeting-points may vary over time, but the grill-house, the kiosk, the petrol-station or the central parking-lots are typical spaces for automobile social ac- tivities. The question is whether such a mobile culture is sustainable over time. Research has shown that mobility surely is a central part of today’s societies, but that mobility also is a source of economic and social stress (Freudendal-Pedersen, 2005; Uth Thomsen, 2005). The question is whether people will afford to use several hours each day on com- muting. A genri for an answer can be found in a polemics between two interviewees that did not agree on the centrality of Gøta in the mainland: It [i.e. Gøta] is well situated. You can get anywhere. Fast to Tórshavn, fast to Fuglafjørð, now it will soon be [fast to] Klaksvík too. It is quite central compared to living in Fuglafjørð or Skáli. Now I mentioned yesterday that they build row- houses in Hósvík, so one ought to live there. From there it is much faster to travel to Tórshavn, and seen from that perspective we [in Gøta] live almost as far away from Tórshavn as possible; you’ll just go to Fuglafjørð, then you are as far away as you can get, or perhaps Selatrað. So we are quite far away [from Tórshavn]. It takes twenty minutes longer to drive from Gøta [than from Hósvik, smk]. One will always want to avoid driving as far as
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.