Fróðskaparrit - 01.01.2006, Síða 113

Fróðskaparrit - 01.01.2006, Síða 113
BYGDADVØL - HVÍ UNGFÓLK BÚSETAST í FØROYSKUM BYGDUM 111 ls segregated into several life-styles, e.g. a rural life-style. Dwelling practices then be- come an aesthetic choice and are no longer un effect of existential necessity. Quite a lot of the features of “the village” have totally changed their functional rele- vance. It is no longer necessary to live in the proximity of everyday functions as the 'ncreasing mobility has made it possible to extend the everyday-locale. But this also ■neans that less-mobile people living in a vil- tage become dependent on their mobile rel- ntives or friends. Furthermore mobility cnuses a functional segregation of the dif- ferent villages, some villages hereby be- coming “sleeping-villages”. These are all effects of mobility and Wodemity. The technologies of modernity allow an ever growing degree of mobility which “shortens distances”, thercby creat- lng new everyday spaces and therefore also new everyday places. ln a strange way, therefore, “the Faroese village’ ” is becoming an optional dwelling- community, and is no longer a community °f destiny. What is interesting to state is that even if young settlers today are function- ally independent of their extended family (or at !east would be able to become independ- Cnb if they really wanted to), the extended hamily is still a quality that is lucrative. Even though there are surely many young people that “move away”, there are also young peo- Ple who simply want to stay, even if they are tvorking in some other town or even in s°me other region. It isn’t possible to state exhaustively why this is the case, but my einpirical material suggest that the reason ls aesthetic or that it simply is “funny” (I have explained the complexity of this word earlier in this article) to be together with the people one knows and is comfortable with. In other words, what matters is that one can “feel” comfortable and self-affírmed by the village-dwelling. “The village” is not a necessity, but a pos- sibility. But this does not mean that the vil- lage is only aesthetic and not practical. In the beginning of this article I stated a range of aspects that make settlement in a Faroese village on the mainland a very practical phe- nomenon, such as cheap housing- and plot- prizes, the proximity of the extended fam- ily etc. Without these practical aspects, the village would probably not be chosen in favour of the town to the same significant degree as it is being chosen today. The fact is - to a certain degree - that the villages are a valid alternative to the town, but for how long they will sustain the population is hard to say. One thing is for sure: the vil- lage is no longer a phenomenon that can be understood as a separate production entity. Definitely not. Even though this is still a common perception of “the Faroese vil- lage”, any such understanding becoms more and more absurd as time passes by. It is nec- essary to understand the villages’ functional integration to the surrounding regions, and it will also be necessary to develop munic- ipal policies that acknowledge the new role of “the village”. The work that needs to be done is both complicated and even para- doxical, as people are imagining their set- tlement in the villages according to the ter- ritorial qualities of the villages, but are at the same time determined by the phenomena of modernity and mobility. Therefore politi-
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.