Læknablaðið

Árgangur

Læknablaðið - 01.06.1977, Blaðsíða 76

Læknablaðið - 01.06.1977, Blaðsíða 76
124 LÆKNABLAÐIÐ A DESCRIPTION OF THE WORK OF THE GENERAL PRACTITIONER The general practitioner is a licensed medical graduate who gives personal, primary and continuing care to individuals, families and practice population, irrespec- tive of age, sex and illness. It is the synthesis of these functions which is uni- que. iHe will attend 'his patients in his con- sulting room and in their homes and some- times in a clinic or a hospital. His aim is to make early diagnosis. He will include and integrate physical, psychological and social factors in his considerations about health and illness. This will be expressed in the care of his patients. He will make an initial decision about every problem wihich is presented to him as a doctor. He will undertake the continuing manage- ment of his patients with chronic, recur- rent or terminal illnesses. Prolonged con- tact means that he can use repeated oppor- tunities to gather information and a pace appropriate to each patient and build up a relationship of trust which he can use professionally. He will practice in co-ope- ration with other colleagues, medical and non-medical. He will know how and when to intervene through treatment, preven- tion and education to promote the health of his patients and their families. He will recognise that he also has a professional responsibility to the community. EDUCATIONAL AIMS From this broad description of the gene- ral practitioner are derived the following educational aims which should be attained by the time a doctor enters independent practice. Many of them are s'hared with other doctors. They are arranged in three groups; those mainly involving: 1. knowledge 2. skills 3. attitudes All three groups are equally important. At the conclusion of the training pro- granune, the doctor should be able to demonstrate: 1. Knowledge a. that íhe has sufficient knowledge of disease processes, particularly of common diseases, chronic diseases and those which endanger life or have serious complications or consoquences. b. that 'he understands the opportunities, methods and ' limitations of prevention, early diagnosis and management in the setting of general practise. c. his understanding of the way in which interpersonal relationships within the family can cause health problems or alter their presentation, course and manage- ment, just as illness can influence family relationships. d. an understanding of the social and environmental circumstances of his pa- tients and how they may affect a relation- ship between health and illness. e. his knowledge and appropriate use of the wide range of interventions available to him. f. that he understands the ethics of ;his profession and their importance for the patient. g. that he understands the basic methods of research as applied to general practice. h. an understanding of medico-social legislation and of the impact of this on his patient. 2. Skills a. how to form diagnoses which take account of physical, psychological and social factors. b. t'hat he understands the use of epi- demiology and probability in his every day-work. c. understanding and use of the factor „time“ as a diagnostic, therapeutic and organisational tool. d. that he can identify p>ersons at risk and take appropriate action. e. that he can make relevant initial de- cisions about every problem presented to him as a doctor. f. the capacity to co-operate with medi- cal and non-medical professionals. g. knowledge and appropriate use of the skills of practice management.
Blaðsíða 1
Blaðsíða 2
Blaðsíða 3
Blaðsíða 4
Blaðsíða 5
Blaðsíða 6
Blaðsíða 7
Blaðsíða 8
Blaðsíða 9
Blaðsíða 10
Blaðsíða 11
Blaðsíða 12
Blaðsíða 13
Blaðsíða 14
Blaðsíða 15
Blaðsíða 16
Blaðsíða 17
Blaðsíða 18
Blaðsíða 19
Blaðsíða 20
Blaðsíða 21
Blaðsíða 22
Blaðsíða 23
Blaðsíða 24
Blaðsíða 25
Blaðsíða 26
Blaðsíða 27
Blaðsíða 28
Blaðsíða 29
Blaðsíða 30
Blaðsíða 31
Blaðsíða 32
Blaðsíða 33
Blaðsíða 34
Blaðsíða 35
Blaðsíða 36
Blaðsíða 37
Blaðsíða 38
Blaðsíða 39
Blaðsíða 40
Blaðsíða 41
Blaðsíða 42
Blaðsíða 43
Blaðsíða 44
Blaðsíða 45
Blaðsíða 46
Blaðsíða 47
Blaðsíða 48
Blaðsíða 49
Blaðsíða 50
Blaðsíða 51
Blaðsíða 52
Blaðsíða 53
Blaðsíða 54
Blaðsíða 55
Blaðsíða 56
Blaðsíða 57
Blaðsíða 58
Blaðsíða 59
Blaðsíða 60
Blaðsíða 61
Blaðsíða 62
Blaðsíða 63
Blaðsíða 64
Blaðsíða 65
Blaðsíða 66
Blaðsíða 67
Blaðsíða 68
Blaðsíða 69
Blaðsíða 70
Blaðsíða 71
Blaðsíða 72
Blaðsíða 73
Blaðsíða 74
Blaðsíða 75
Blaðsíða 76
Blaðsíða 77
Blaðsíða 78
Blaðsíða 79
Blaðsíða 80
Blaðsíða 81
Blaðsíða 82
Blaðsíða 83
Blaðsíða 84
Blaðsíða 85
Blaðsíða 86
Blaðsíða 87
Blaðsíða 88
Blaðsíða 89
Blaðsíða 90
Blaðsíða 91
Blaðsíða 92

x

Læknablaðið

Beinir tenglar

Ef þú vilt tengja á þennan titil, vinsamlegast notaðu þessa tengla:

Tengja á þennan titil: Læknablaðið
https://timarit.is/publication/986

Tengja á þetta tölublað:

Tengja á þessa síðu:

Tengja á þessa grein:

Vinsamlegast ekki tengja beint á myndir eða PDF skjöl á Tímarit.is þar sem slíkar slóðir geta breyst án fyrirvara. Notið slóðirnar hér fyrir ofan til að tengja á vefinn.