AVS. Arkitektúr verktækni skipulag


AVS. Arkitektúr verktækni skipulag - 01.12.2003, Blaðsíða 63

AVS. Arkitektúr verktækni skipulag - 01.12.2003, Blaðsíða 63
un í allri verslun og þjónustu, og gera miðborgina á ný samkeppnishæfa við aðra þjónustukjarna á höfuðborgar- svæðinu. Aðstaða fyrir skemmtiferða- skípin flyst utar í höfnina, þau fá betra aðgengi, svo að stærri skipin þurfa ekki lengur að fara inn í Sundahöfn. Og, án þess að gera lítið úr kostnaði, skal þó hafa í huga, að með þessu skapast mikið og verðmætt bygging- arland, um leið og einföld lausn fæst á ýmsum kostaðarsömum aðgerð- um, sem augljóslega þarf ella að grípa til, ef Reykjavík ætlar að standa undir nafni sem höfuðborg þokkalega stöndugs og framsækins þjóðríkis. ■ IlfeVjaAwHVB. - Sttfxx-*.<:-r<.HOCVHVKiD — Reykjavík - The Future of Downtown Architect and Jónas Elíasson, Hrafnkell Thorlacius, Professor After the competition for the Music and Conference Centre in the East Harbour was completed, some dis- cussion took place regarding the future position and planning of the City Centre. It is difficult to clearly see what came out of this discus- sion. What is however clear is that coherent goals have not been formu- lated, or the problems at hand defined, although most people agree that the City Centre faces a multitude of problems. These problems cannot be solved elsewhere and only through radical action that takes into account the following: Increased employment accommo dation.More residents to the Central City. Diversified retail and other services. Better transportation to and from the City. More parking. Possibilities of preserving the old area and buildings. Easy pedestrian access throughout the area. Open areas and shelter. Better possibilities for museums and other cultural activities. All these activities require space, which can be found in the old har- bour. The activities and life this area, enjoyed only several decades ago, are now only a distant memory. This is the foundation for a new planning proposal we recently presented, which shows how it is possible to radically alter the use of the harbour area. By connecting it to the Central Area, the old harbour area is given the necessary space to mature and become more powerful on its own premises and in its own space. We propose to close the old cargo har- bour, since no commerce goes through it today, and use the land to enlarge the Central Area of Reykjavík. A “floor” will be built over the whole of the area to create a continuous building site, which can be planned to accommodate all the long- term activities a true Capital needs. Traffic and parking problems are easily resolved in this plan. The road Sæbraut continues down into the “harbour” and surfaces again by Grandabakkim, and continues above ground naturally to Ánanaust. The space below the “floor” will be used for traffic and 2 - 3 floors of parking. There is space for thousands of parking spaces in addition to some Central Area activities. The space above the “floor” can be intensely used for buildings and open areas, as traffic and parking is for the most part in the “basement” and does not interrupt the natural cohesion of the area. This proposal does not alter the orig- inal building pattern of Old Reykjavík. What it does is offer the area the possibility of a new life. The road system will not be changed but it is relieved of all unnecessary traffic and becomes revitalised for the natural demands of development. The origi- nal development in the Kvos area can be protected and strengthened. The need for large buildings or increased densities will not be need- ed, and the new buildings in the har- bour area will provide shelter from the annoying wind from the North. A new pedestrian spine will be creat- ed between the Lake and the har- bour. It continues from the Council Offices across Austurvöllur, along Pósthússtræti and directly to the sea. East of this open area, to avs 6 1
Blaðsíða 1
Blaðsíða 2
Blaðsíða 3
Blaðsíða 4
Blaðsíða 5
Blaðsíða 6
Blaðsíða 7
Blaðsíða 8
Blaðsíða 9
Blaðsíða 10
Blaðsíða 11
Blaðsíða 12
Blaðsíða 13
Blaðsíða 14
Blaðsíða 15
Blaðsíða 16
Blaðsíða 17
Blaðsíða 18
Blaðsíða 19
Blaðsíða 20
Blaðsíða 21
Blaðsíða 22
Blaðsíða 23
Blaðsíða 24
Blaðsíða 25
Blaðsíða 26
Blaðsíða 27
Blaðsíða 28
Blaðsíða 29
Blaðsíða 30
Blaðsíða 31
Blaðsíða 32
Blaðsíða 33
Blaðsíða 34
Blaðsíða 35
Blaðsíða 36
Blaðsíða 37
Blaðsíða 38
Blaðsíða 39
Blaðsíða 40
Blaðsíða 41
Blaðsíða 42
Blaðsíða 43
Blaðsíða 44
Blaðsíða 45
Blaðsíða 46
Blaðsíða 47
Blaðsíða 48
Blaðsíða 49
Blaðsíða 50
Blaðsíða 51
Blaðsíða 52
Blaðsíða 53
Blaðsíða 54
Blaðsíða 55
Blaðsíða 56
Blaðsíða 57
Blaðsíða 58
Blaðsíða 59
Blaðsíða 60
Blaðsíða 61
Blaðsíða 62
Blaðsíða 63
Blaðsíða 64
Blaðsíða 65
Blaðsíða 66
Blaðsíða 67
Blaðsíða 68
Blaðsíða 69
Blaðsíða 70
Blaðsíða 71
Blaðsíða 72
Blaðsíða 73
Blaðsíða 74
Blaðsíða 75
Blaðsíða 76

x

AVS. Arkitektúr verktækni skipulag

Beinir tenglar

Ef þú vilt tengja á þennan titil, vinsamlegast notaðu þessa tengla:

Tengja á þennan titil: AVS. Arkitektúr verktækni skipulag
https://timarit.is/publication/1784

Tengja á þetta tölublað:

Tengja á þessa síðu:

Tengja á þessa grein:

Vinsamlegast ekki tengja beint á myndir eða PDF skjöl á Tímarit.is þar sem slíkar slóðir geta breyst án fyrirvara. Notið slóðirnar hér fyrir ofan til að tengja á vefinn.