Fróðskaparrit - 01.01.2006, Síða 53

Fróðskaparrit - 01.01.2006, Síða 53
EINAFERÐ VÓRU MENN 51 when he bought it less than a year ago. Áki has a girlfriend in another village, but they seldom drive together in his Toyota. He visits her regularly, but she is in her friends’ car when she goes out. She, aged 18, is a student at upper seondary school in Eysturoy. She wants to continue her studies in Denmark next year. She is ‘tired’ of her small community. She thinks that the challenges and opportunities are too few in her local community. There are too few choices regarding lifestyle and working career. Áki tries to make her change her mind. He thinks that she is just trying to be like ‘a foreigner’ and that she should be happy to have what she already has - including him! During the last years the cowboys have lost ground in Torshavn as the rough sexist físh- erman style has lost recognition and by a growing number of young people is being associated with derogatory hillbilly and caveman stereotypes. The new times have changed the cultural trends in the Faroe Is- lands; personal life ambitions and educa- tional and working career have increased considerably in value and relevancy re- garding young men’s identity fonnation and cultural capital. The fishing industry, still economically rewarding, is today associated with boring and dirty work without any in- teresting challenges by most teenagers. Hard physical work is not as attractive and inter- esting as it was earlier, as young people pre- fer creative mind work and modern social (leisure) lives that fishermen partly are ex- cluded from. Labour and leisure have got a new meaning. Urban (European) youth Urban youth, the second category of mas- culinity, maybe less than two thousand peo- ple in total, embraces a broad and variegated assembly of young Faroese men. The boundary between cowboys and urban youths is indeed not unambiguous, as many people are positioned in a grey area associ- ated to both main categories in question. The concept ‘urban’ is here to be carefully in- terpreted with reservation, as urban youth also is to be found in towns and villages, at the same time as many young men living in the urban environment - Tórshavn - do not belong to this category. Urban refers in my text to specific styles and values that might be defined as urban in character. Also, urban refers partly to global urban youth culture influence, but this is also, as 1 will explain, a rough simplification of a complex issue. Urban youth is the Atlantic cowboys’ main opponent and the groups clash in many dis- cussions on manliness and masculine styles. Urban youth is always up-to-date re- garding popular culture movements and styles in fashion, keeping up with the times. Young urban men, even those living in srnall villages, associate their lifestyles to West- ern big city life. They are quite individual- ized and untraditional regarding behaviour and style, but don’t feel less anchored in Faroese culture than the cowboys or any- one else. Most young urban men spend rnuch money on hair-dressing, trendy clothes and expensive furniture for their room or apartment. Many also practice ad- vanced lifestyle management avoiding the risk of undesirable incongruence in taste and stylc, hence demonstrating control, freedom and creativity according to thc standards of urban lifestyle magazines (Benwell, 2003). Fitness and attractive physical appearance
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.