Fróðskaparrit - 01.01.2006, Síða 55

Fróðskaparrit - 01.01.2006, Síða 55
EINAFERÐ VÓRU MENN 53 interpretations of these cultural models (Christensen et al., 2006). Urban youth is less (culturally) conser- vative than the Atlantic cowboys, still char- ncterised by a strong group pressure to adopt and imitate trends from media and popular culture, and hence their cultural capital keeps changing character and content. Urban youths masculinity is not reflecting the men’s everyday life and family back- ground in the same degree as the cowboys’ nianliness do. Many urban boys like to cook and be at home; they like to go shopping, even to iron their clothes and to participate in parent- nieetings at the children’s nursery or school. Tliey flt lifestyle magazine’s ‘new man’ con- cept, that presents a soft and homely man Wlth interests in traditional ‘wonien’s is- snes’: the home, the garden, cooking, fam- 'ly parties, family holidays, etcetera. This is- StJes, I have to point out, fit better to stereo- types of relatively modem women than tra- hitional Faroese women. It is the ‘responsi- ble’ and ‘honest’ man in contrast to the sex- lst and selfish macho man with aggressive a,id violent behaviour (Benwell, 2003). Tliese are, indeed, stereotypes that don’t re- aby echo the differences between cowboys ar*d urban youths in the Faroe Islands. Many cowboys are, as mentioned, family-men that sPend much time with their kin. Their un- Polished behaviour and vulgar attitudes may relate to their físherman or working-class 'dcntity, not directly to any sexist macho style. Preoccupations with intimacy, friendship, the nieaning of life, death, love, family, belonging, sexuality, pleasure, the body and emotions are a development of the transformations of Westem societies. TV talk shows become public lessons in a newly emerging language of intimacy and ethical decision-making. What were once the privatc, domestic languages ofwomen are being projected into the public arena. Men’s lifestyle magazines are both a part of this trend and a reaction to it.” (Rutherford, 2003: 4-5) Urban boys are in general very interested in leisure life, cultural style, appearance and individuality, while working life and local community integration is of secondary in- terest. Cars are not very important (Voss, 2003). Their preferences are associated to adventure, experience and social activities. Petur is 17 years old and lives in Torshavn. He lives with his parents and a sister, aged nine, in an old small house in the Western part of the capital. Petur lived with his farnily in Denmark for six years, 1990-1996, before the parents decided to move back to the Faroe Islands. It took a long time to adapt to the Faroese society after inany years abroad. Petur is a student at upper secondary school and is determined to move abroad, probably to England or USA, to study economics after graduation. He has travelled a lot in Europe and North America and has friends in many countries. He likes to live in Torshavn, but is not sure that he will come back after his university studies in foreign countries, because the islands are “so small” and many people “so narrow-minded”, as he says. Petur is interested in modem arts, literature and movies. He participates in numerous discussions relating to his interests on the intemet. He is also a notorious internet-poker player, even if he is not very proud about it. Until now his connection to the labour market has been very limited, as he only has working experiences from two-three summer work ventures in a supermarket and a fish factory. He avoids working, if possible,
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.