Fróðskaparrit - 01.01.2006, Síða 74

Fróðskaparrit - 01.01.2006, Síða 74
72 CONSTRUCTING IDENTITIES IN CHILDREN’S CULTURE OF CONSUMPTION speaking these can be categorised into two types of discourses: on one hand children are viewed as power/w/, fickle and savvy consumers and on the other hand as power- less victims who are manipulated and mis- led. However, such evasions fail to recog- nize that life today, for adults and children alike, is always already inextricably em- bedded in consumption. Therefore, although consumption may not wholly define children it powerfully frames their everyday lives (Humphrey, 1998) and consequently, to ig- nore this ubiquitous aspect of childhood presents significant gaps in our understand- ing of children as consumers. This paper argues that such inconsisten- cies in academic knowledge, public debates and general opinion are mainly centred on one explanation: research and academic dis- course in this field is grounded in funda- mentally adult-centric ideas of what it means to be a child consumer. Adult-cen- trism means that children and childhood have been researched and interpreted through adult frameworks applying adult concerns without attempting to gain ade- quate insight into the meanings that children themselves attribute to consumption. Consumption and everyday life of children Prior to defining children’s cultures of con- sumption it is worth briefly examining the key concepts of this paper. The term culture is endlessly complex, however, for the pur- pose of this paper it refers to micro culture i.e. child to child/adult relations. Drawing on a range of definitions culture is here un- derstood to be the values, activities, habits and concerns through which people inter- pret and construct their worlds. Consump- tion as another key concept includes the processes through which consumer goods and services are created, produced, pur- chascd and used (McCracken, 1988). Thus consumption is seen as a wide-ranging prac- tice reaching beyond the actual use of a product. In this sense social processes are present in consumption and vice versa (Solomon, 1983); consequently, culture and consumption are inextricably linked. On the basis of these key concepts, children’s cul- tures of consumption are defined as: The processes hy which the values, behaviour, concerns and attitudes, that children pro- duce and share with others, are constructed through consumption. Nevertheless, children’s cultures of con- sumption are not understood as something which exist independently of adult culture. Rather cultures are non-static, non-fíxed dy- namic entities which overlap and are inter- linked. Yet, there is something particularly interesting about what goes on in children’s peer groups - as we shall see throughout this paper. However, at the same time it is clear that children’s lives are firmly embedded in social structures. Therefore, the question is not only what role consumption plays in children’s everyday interactions with others but also how children negotiate meanings within the given structures that are a reality of their own lives. To date, most research with children has been grounded in the scicntific consumer so- cialization framework. Scientifíc consumer socialization is the process by which chil- dren lcarn, develop and acquire consumcr
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.