Fróðskaparrit - 01.01.2006, Blaðsíða 74

Fróðskaparrit - 01.01.2006, Blaðsíða 74
72 CONSTRUCTING IDENTITIES IN CHILDREN’S CULTURE OF CONSUMPTION speaking these can be categorised into two types of discourses: on one hand children are viewed as power/w/, fickle and savvy consumers and on the other hand as power- less victims who are manipulated and mis- led. However, such evasions fail to recog- nize that life today, for adults and children alike, is always already inextricably em- bedded in consumption. Therefore, although consumption may not wholly define children it powerfully frames their everyday lives (Humphrey, 1998) and consequently, to ig- nore this ubiquitous aspect of childhood presents significant gaps in our understand- ing of children as consumers. This paper argues that such inconsisten- cies in academic knowledge, public debates and general opinion are mainly centred on one explanation: research and academic dis- course in this field is grounded in funda- mentally adult-centric ideas of what it means to be a child consumer. Adult-cen- trism means that children and childhood have been researched and interpreted through adult frameworks applying adult concerns without attempting to gain ade- quate insight into the meanings that children themselves attribute to consumption. Consumption and everyday life of children Prior to defining children’s cultures of con- sumption it is worth briefly examining the key concepts of this paper. The term culture is endlessly complex, however, for the pur- pose of this paper it refers to micro culture i.e. child to child/adult relations. Drawing on a range of definitions culture is here un- derstood to be the values, activities, habits and concerns through which people inter- pret and construct their worlds. Consump- tion as another key concept includes the processes through which consumer goods and services are created, produced, pur- chascd and used (McCracken, 1988). Thus consumption is seen as a wide-ranging prac- tice reaching beyond the actual use of a product. In this sense social processes are present in consumption and vice versa (Solomon, 1983); consequently, culture and consumption are inextricably linked. On the basis of these key concepts, children’s cul- tures of consumption are defined as: The processes hy which the values, behaviour, concerns and attitudes, that children pro- duce and share with others, are constructed through consumption. Nevertheless, children’s cultures of con- sumption are not understood as something which exist independently of adult culture. Rather cultures are non-static, non-fíxed dy- namic entities which overlap and are inter- linked. Yet, there is something particularly interesting about what goes on in children’s peer groups - as we shall see throughout this paper. However, at the same time it is clear that children’s lives are firmly embedded in social structures. Therefore, the question is not only what role consumption plays in children’s everyday interactions with others but also how children negotiate meanings within the given structures that are a reality of their own lives. To date, most research with children has been grounded in the scicntific consumer so- cialization framework. Scientifíc consumer socialization is the process by which chil- dren lcarn, develop and acquire consumcr
Blaðsíða 1
Blaðsíða 2
Blaðsíða 3
Blaðsíða 4
Blaðsíða 5
Blaðsíða 6
Blaðsíða 7
Blaðsíða 8
Blaðsíða 9
Blaðsíða 10
Blaðsíða 11
Blaðsíða 12
Blaðsíða 13
Blaðsíða 14
Blaðsíða 15
Blaðsíða 16
Blaðsíða 17
Blaðsíða 18
Blaðsíða 19
Blaðsíða 20
Blaðsíða 21
Blaðsíða 22
Blaðsíða 23
Blaðsíða 24
Blaðsíða 25
Blaðsíða 26
Blaðsíða 27
Blaðsíða 28
Blaðsíða 29
Blaðsíða 30
Blaðsíða 31
Blaðsíða 32
Blaðsíða 33
Blaðsíða 34
Blaðsíða 35
Blaðsíða 36
Blaðsíða 37
Blaðsíða 38
Blaðsíða 39
Blaðsíða 40
Blaðsíða 41
Blaðsíða 42
Blaðsíða 43
Blaðsíða 44
Blaðsíða 45
Blaðsíða 46
Blaðsíða 47
Blaðsíða 48
Blaðsíða 49
Blaðsíða 50
Blaðsíða 51
Blaðsíða 52
Blaðsíða 53
Blaðsíða 54
Blaðsíða 55
Blaðsíða 56
Blaðsíða 57
Blaðsíða 58
Blaðsíða 59
Blaðsíða 60
Blaðsíða 61
Blaðsíða 62
Blaðsíða 63
Blaðsíða 64
Blaðsíða 65
Blaðsíða 66
Blaðsíða 67
Blaðsíða 68
Blaðsíða 69
Blaðsíða 70
Blaðsíða 71
Blaðsíða 72
Blaðsíða 73
Blaðsíða 74
Blaðsíða 75
Blaðsíða 76
Blaðsíða 77
Blaðsíða 78
Blaðsíða 79
Blaðsíða 80
Blaðsíða 81
Blaðsíða 82
Blaðsíða 83
Blaðsíða 84
Blaðsíða 85
Blaðsíða 86
Blaðsíða 87
Blaðsíða 88
Blaðsíða 89
Blaðsíða 90
Blaðsíða 91
Blaðsíða 92
Blaðsíða 93
Blaðsíða 94
Blaðsíða 95
Blaðsíða 96
Blaðsíða 97
Blaðsíða 98
Blaðsíða 99
Blaðsíða 100
Blaðsíða 101
Blaðsíða 102
Blaðsíða 103
Blaðsíða 104
Blaðsíða 105
Blaðsíða 106
Blaðsíða 107
Blaðsíða 108
Blaðsíða 109
Blaðsíða 110
Blaðsíða 111
Blaðsíða 112
Blaðsíða 113
Blaðsíða 114
Blaðsíða 115
Blaðsíða 116
Blaðsíða 117
Blaðsíða 118
Blaðsíða 119
Blaðsíða 120
Blaðsíða 121
Blaðsíða 122
Blaðsíða 123
Blaðsíða 124
Blaðsíða 125
Blaðsíða 126
Blaðsíða 127
Blaðsíða 128
Blaðsíða 129
Blaðsíða 130
Blaðsíða 131
Blaðsíða 132
Blaðsíða 133
Blaðsíða 134
Blaðsíða 135
Blaðsíða 136
Blaðsíða 137
Blaðsíða 138
Blaðsíða 139
Blaðsíða 140
Blaðsíða 141
Blaðsíða 142
Blaðsíða 143
Blaðsíða 144
Blaðsíða 145
Blaðsíða 146
Blaðsíða 147
Blaðsíða 148
Blaðsíða 149
Blaðsíða 150
Blaðsíða 151
Blaðsíða 152
Blaðsíða 153
Blaðsíða 154
Blaðsíða 155
Blaðsíða 156
Blaðsíða 157
Blaðsíða 158
Blaðsíða 159
Blaðsíða 160
Blaðsíða 161
Blaðsíða 162
Blaðsíða 163
Blaðsíða 164
Blaðsíða 165
Blaðsíða 166
Blaðsíða 167
Blaðsíða 168
Blaðsíða 169
Blaðsíða 170
Blaðsíða 171
Blaðsíða 172
Blaðsíða 173
Blaðsíða 174
Blaðsíða 175
Blaðsíða 176
Blaðsíða 177
Blaðsíða 178
Blaðsíða 179
Blaðsíða 180
Blaðsíða 181
Blaðsíða 182
Blaðsíða 183
Blaðsíða 184
Blaðsíða 185
Blaðsíða 186
Blaðsíða 187
Blaðsíða 188
Blaðsíða 189
Blaðsíða 190
Blaðsíða 191
Blaðsíða 192
Blaðsíða 193
Blaðsíða 194
Blaðsíða 195
Blaðsíða 196
Blaðsíða 197
Blaðsíða 198
Blaðsíða 199
Blaðsíða 200
Blaðsíða 201
Blaðsíða 202
Blaðsíða 203
Blaðsíða 204

x

Fróðskaparrit

Beinir tenglar

Ef þú vilt tengja á þennan titil, vinsamlegast notaðu þessa tengla:

Tengja á þennan titil: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Tengja á þetta tölublað:

Tengja á þessa síðu:

Tengja á þessa grein:

Vinsamlegast ekki tengja beint á myndir eða PDF skjöl á Tímarit.is þar sem slíkar slóðir geta breyst án fyrirvara. Notið slóðirnar hér fyrir ofan til að tengja á vefinn.