Fróðskaparrit - 01.01.2006, Síða 93

Fróðskaparrit - 01.01.2006, Síða 93
SAMLEIKAGERÐ í NÝTSLUMENTANINI HJÁ BØRNUM 91 Research issues on children’s identity eonstruction and consumption in the Faroese context present the Faroe Islands can only be de- scribed as an advanced society in tenns of consumption and technology. Historically though, Faroese people have had less access to the range of consumption opportunities available in many larger countries. Ar- guably, this is due to two main factors: Firstly, the geographical location of the Faroe Islands (situated in the middle of the ^orth Atlantic) means it is relatively prob- lematic and costly to transport consumer goods to the islands. Secondly, the islands comprise a very small market (around 48,000 inhabitants) which means economi- Cal viability is harder to achieve. Yet, despite the fact that consumption Powerfully frames everyday life, research 011 this topic is practically non-existent for Faroe Islands10. Furthennore, it is clear thcit not even at a legislative level have these lssues been addressed. For instance the lack °f a marketing law is symptomatic of the tact that the significance of consumption and c°nsumer behaviour has not been acknowl- edged in the Faroe Islands to date. There- hore, marketing, consumer policy, global- 'zation and social inclusion are but a few of hie issues which should be of key concern 111 public discussion. It is therefore, all the 1T|ore confusing why children as consumers tlre not more prominent in such debates. ^hese include social policy concerning chil- ^ren, marketing to children and not least children’s rights as consumers. Being a consumer society the lives of children are increasingly embcdded in con- sumption, therefore, as a starting point it is important to understand the meanings that Faroese children attribute to consumption. Yet as the fíndings of this study indicated, context, not least the structural features of eveiyday life, is an important factor in shap- ing children’s consumption meanings. Therefore, it stands to reason that re- searchers in the Faroe Islands must look to their own culture and context to gain sorne understanding of what consumption means to children locally. For instance are con- sumer goods significant resources for the construction of identity? If so, for which identities is consumption important and in which contexts? Does the nature of the Faroese market, as a more confined offering of consumption opportunities, impact on how children choose consumer goods to construct their identities? Increasingly, the global media has become a reality for the everyday lives of children in the Faroe Islands. Many chil- dren have access to a range of television channels as well as the internet. Conse- quently, they find themselves watching the same programmes and the same advertising as children elsewhere. At the same time children ^encounter retail outlets, market- ing, peers, schools etc. on a local level. Therefore, of interest to explore among Faroese children is the continual interplay between the global and local consumption contexts of children’s lives and how these contexts impact on the identities they con- struct. Even further, within the Faroe Islands it would be interesting to exanrine the lives of children in small rural areas with little access to consumption compared
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.