Fróðskaparrit - 01.07.2004, Blaðsíða 7

Fróðskaparrit - 01.07.2004, Blaðsíða 7
5 To fish or not to fish The meaning of fish and fisheries among young people in the Faroe Islands Fiska ella ikki fiska. Fatan føroyskra ungdómsins av fiski og fiskiskapi Firouz Gaiui Institute of History and Social Sciences, University of the Faroe Islands, J.C. Svabosgøta 7, FO-IOO Tórshavn, the Faroe Islands. Email: firouz@setur.fo Úrtak Fiskivinnan var fyrr tað arbeiðspláss, sum flest ung væntaðu sær eina framtíð í, men sum tíðimar em broyttar, hevur tað unga ættarliðið í Føroyum eisini broytt framtíðarætlanir. Fiskivinnan hevur ikki somu atdráttarmegi á ungdómin longur, og tað kemst av fleiri orsøkum. í hesi grein verður hugt at sambandinum millum samfelagsbroytingar í nýggjari tíð og fatan ungdómsins av fiskiskapi í Føroyum. Hvussu er fiskivinnan stillað í huganum hjá ungdóminum? Eisini verða best umtóktu framtíðarstørvini ímillum ung í Føroyum lýst. Urslitini eru í høvuðsheitum grundað á tvær víðfevnandi spurnarkanningar frá 2003. Abstract The fishing industry used to be the working-place where young people expected to find themselves in the future, but as times have changed, young people in the Faroe Islands also changed their future plans. Due to several reasons the fishing industry doesn’t have a strong attraction for youths any more. In this articlc we focus on the social changes that have taken place in recent years and their influence upon young people’s perception of the fishing industry as a future work place. Also, 1 describe the most attractive future occupations among young people. The results are primarily based on two extensive surveys from 2003. Introduction During the 90s the Faroese society changed radically. Traditional values and lifestyles associated with the fisheries declined in popularity, challenged by new preferences of education, work and leisure. Even if the fishing industry has lost recognition among young people and is considered less attrac- tive than it used to be, most people in the Faroe Islands have some kind of connec- tion to the fisheries, many also making ca- reer in the business after strong times past hesitations. Preferences of education, work and leisure may fít perfectly together in young people’s representations of ‘self’, but their manifestations in social reality turn out to be much more complex and am- biguous. This paper starts with an introduc- tion to the crisis of the early 90s’ Faroe Is- lands, discussing its consequences for young people in particular and the Faroese society in general, followed by a presenta- tion of data illustrating the preferences of Fróðskaparrit 52. bók 2004: 5-15
Blaðsíða 1
Blaðsíða 2
Blaðsíða 3
Blaðsíða 4
Blaðsíða 5
Blaðsíða 6
Blaðsíða 7
Blaðsíða 8
Blaðsíða 9
Blaðsíða 10
Blaðsíða 11
Blaðsíða 12
Blaðsíða 13
Blaðsíða 14
Blaðsíða 15
Blaðsíða 16
Blaðsíða 17
Blaðsíða 18
Blaðsíða 19
Blaðsíða 20
Blaðsíða 21
Blaðsíða 22
Blaðsíða 23
Blaðsíða 24
Blaðsíða 25
Blaðsíða 26
Blaðsíða 27
Blaðsíða 28
Blaðsíða 29
Blaðsíða 30
Blaðsíða 31
Blaðsíða 32
Blaðsíða 33
Blaðsíða 34
Blaðsíða 35
Blaðsíða 36
Blaðsíða 37
Blaðsíða 38
Blaðsíða 39
Blaðsíða 40
Blaðsíða 41
Blaðsíða 42
Blaðsíða 43
Blaðsíða 44
Blaðsíða 45
Blaðsíða 46
Blaðsíða 47
Blaðsíða 48
Blaðsíða 49
Blaðsíða 50
Blaðsíða 51
Blaðsíða 52
Blaðsíða 53
Blaðsíða 54
Blaðsíða 55
Blaðsíða 56
Blaðsíða 57
Blaðsíða 58
Blaðsíða 59
Blaðsíða 60
Blaðsíða 61
Blaðsíða 62
Blaðsíða 63
Blaðsíða 64
Blaðsíða 65
Blaðsíða 66
Blaðsíða 67
Blaðsíða 68
Blaðsíða 69
Blaðsíða 70
Blaðsíða 71
Blaðsíða 72
Blaðsíða 73
Blaðsíða 74
Blaðsíða 75
Blaðsíða 76
Blaðsíða 77
Blaðsíða 78
Blaðsíða 79
Blaðsíða 80
Blaðsíða 81
Blaðsíða 82
Blaðsíða 83
Blaðsíða 84
Blaðsíða 85
Blaðsíða 86
Blaðsíða 87
Blaðsíða 88
Blaðsíða 89
Blaðsíða 90
Blaðsíða 91
Blaðsíða 92
Blaðsíða 93
Blaðsíða 94
Blaðsíða 95
Blaðsíða 96
Blaðsíða 97
Blaðsíða 98
Blaðsíða 99
Blaðsíða 100
Blaðsíða 101
Blaðsíða 102
Blaðsíða 103
Blaðsíða 104
Blaðsíða 105
Blaðsíða 106
Blaðsíða 107
Blaðsíða 108
Blaðsíða 109
Blaðsíða 110
Blaðsíða 111
Blaðsíða 112
Blaðsíða 113
Blaðsíða 114
Blaðsíða 115
Blaðsíða 116
Blaðsíða 117
Blaðsíða 118
Blaðsíða 119
Blaðsíða 120
Blaðsíða 121
Blaðsíða 122
Blaðsíða 123
Blaðsíða 124
Blaðsíða 125
Blaðsíða 126
Blaðsíða 127
Blaðsíða 128
Blaðsíða 129
Blaðsíða 130
Blaðsíða 131
Blaðsíða 132
Blaðsíða 133
Blaðsíða 134
Blaðsíða 135
Blaðsíða 136
Blaðsíða 137
Blaðsíða 138
Blaðsíða 139
Blaðsíða 140
Blaðsíða 141
Blaðsíða 142
Blaðsíða 143
Blaðsíða 144
Blaðsíða 145
Blaðsíða 146
Blaðsíða 147
Blaðsíða 148
Blaðsíða 149
Blaðsíða 150
Blaðsíða 151
Blaðsíða 152
Blaðsíða 153
Blaðsíða 154
Blaðsíða 155
Blaðsíða 156
Blaðsíða 157
Blaðsíða 158
Blaðsíða 159
Blaðsíða 160
Blaðsíða 161
Blaðsíða 162
Blaðsíða 163
Blaðsíða 164

x

Fróðskaparrit

Beinir tenglar

Ef þú vilt tengja á þennan titil, vinsamlegast notaðu þessa tengla:

Tengja á þennan titil: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Tengja á þetta tölublað:

Tengja á þessa síðu:

Tengja á þessa grein:

Vinsamlegast ekki tengja beint á myndir eða PDF skjöl á Tímarit.is þar sem slíkar slóðir geta breyst án fyrirvara. Notið slóðirnar hér fyrir ofan til að tengja á vefinn.