Fróðskaparrit - 01.07.2004, Blaðsíða 14

Fróðskaparrit - 01.07.2004, Blaðsíða 14
12 TO FISH OR NOT TO FISH. THE MEANING OF FISH AND FISHERIES AMONG YOUNG PEOPLE IN THE FAROEISLANDS substantial for local identity and culture of people in the Faroe Islands. “I like it here, because you can always go sailing and be- cause my father is a farmer”, says a sixteen- year old boy from Sumba about his com- munity in the comparative report (op.cit.). Others say e.g.: [Boy, 15 years, from Vágur] I plan to get an education, but first I am go- ing out to sea as a sailor, before I will sit on a school bench again. I don’t relish the thought of spending the whole day in front of the computer. I would much rather be a fisherman and have a regular job. It is un- healthy to be a sailor, but if that’s the only work opportunity, then one would have to settle for that. [Girl, sixteen years, from Porkeri] The opportunities for work are rare here in Porkeri. We have a salmon-smoking facto- ry, which prov ides around 200 jobs. If a person is not interested in working in the físheries, he or she would have to leave the town, or even the island, and find work elsewhere. [Girl, sixteen years, from Porkeri] Most of the people have jobs, some work at the salmon-factory in Porkeri, but I think most of them work in the villages called Tvøroyri and Vágur. Many of the men have fishing boats; they go fishing and return back home to sell the físh. Escaping the físheries is an arduous enter- prise according to these youths, making it a question of staying or leaving home; fol- lowing or breaking tradition. The teenage boy from Vágur wants to work in the físh- ing industry, but he also wants an educa- tion giving him alternative opportunities for the future. He has, like other Faroese youths, to take many aspects into consider- ation: where does he want to live? What work can he get at the place? What way of life is the best for him? The population of the island of Suðuroy, far from Tórshavn, ergo considered peripheral, is declining year by year (Mentamálastýrið, 2001). Young people in large numbers leave the is- land to study and work in the capital area or in foreign countries (primarily Denmark), quite a few of them never returning back to Suðuroy for permanent settlement. The fu- ture of the island according to a concerned boy from the small village Akrar (Holm, 1999): In many places the population will grow, and everything is going to depend on com- puters, but in my hometown I don’t believe anything is going to change, bul I hope that people will settle down here in the future. A Porkeri boy reflects on his working priorities, which differ from the ‘normal’ choice of men in his community: Several men [from Porkeri] are sailors and make lot s of money, and some young people are sailors too. Two classmates of mine were on a ship last summer [...] I plan to study on a higher level, because I believe that this will better my opportunities. If one wants to get a good job, one has to get the necessary education. The dilemma of the youths is to choose between the fisheries and a higher educa- tion; between a fast but insecure income
Blaðsíða 1
Blaðsíða 2
Blaðsíða 3
Blaðsíða 4
Blaðsíða 5
Blaðsíða 6
Blaðsíða 7
Blaðsíða 8
Blaðsíða 9
Blaðsíða 10
Blaðsíða 11
Blaðsíða 12
Blaðsíða 13
Blaðsíða 14
Blaðsíða 15
Blaðsíða 16
Blaðsíða 17
Blaðsíða 18
Blaðsíða 19
Blaðsíða 20
Blaðsíða 21
Blaðsíða 22
Blaðsíða 23
Blaðsíða 24
Blaðsíða 25
Blaðsíða 26
Blaðsíða 27
Blaðsíða 28
Blaðsíða 29
Blaðsíða 30
Blaðsíða 31
Blaðsíða 32
Blaðsíða 33
Blaðsíða 34
Blaðsíða 35
Blaðsíða 36
Blaðsíða 37
Blaðsíða 38
Blaðsíða 39
Blaðsíða 40
Blaðsíða 41
Blaðsíða 42
Blaðsíða 43
Blaðsíða 44
Blaðsíða 45
Blaðsíða 46
Blaðsíða 47
Blaðsíða 48
Blaðsíða 49
Blaðsíða 50
Blaðsíða 51
Blaðsíða 52
Blaðsíða 53
Blaðsíða 54
Blaðsíða 55
Blaðsíða 56
Blaðsíða 57
Blaðsíða 58
Blaðsíða 59
Blaðsíða 60
Blaðsíða 61
Blaðsíða 62
Blaðsíða 63
Blaðsíða 64
Blaðsíða 65
Blaðsíða 66
Blaðsíða 67
Blaðsíða 68
Blaðsíða 69
Blaðsíða 70
Blaðsíða 71
Blaðsíða 72
Blaðsíða 73
Blaðsíða 74
Blaðsíða 75
Blaðsíða 76
Blaðsíða 77
Blaðsíða 78
Blaðsíða 79
Blaðsíða 80
Blaðsíða 81
Blaðsíða 82
Blaðsíða 83
Blaðsíða 84
Blaðsíða 85
Blaðsíða 86
Blaðsíða 87
Blaðsíða 88
Blaðsíða 89
Blaðsíða 90
Blaðsíða 91
Blaðsíða 92
Blaðsíða 93
Blaðsíða 94
Blaðsíða 95
Blaðsíða 96
Blaðsíða 97
Blaðsíða 98
Blaðsíða 99
Blaðsíða 100
Blaðsíða 101
Blaðsíða 102
Blaðsíða 103
Blaðsíða 104
Blaðsíða 105
Blaðsíða 106
Blaðsíða 107
Blaðsíða 108
Blaðsíða 109
Blaðsíða 110
Blaðsíða 111
Blaðsíða 112
Blaðsíða 113
Blaðsíða 114
Blaðsíða 115
Blaðsíða 116
Blaðsíða 117
Blaðsíða 118
Blaðsíða 119
Blaðsíða 120
Blaðsíða 121
Blaðsíða 122
Blaðsíða 123
Blaðsíða 124
Blaðsíða 125
Blaðsíða 126
Blaðsíða 127
Blaðsíða 128
Blaðsíða 129
Blaðsíða 130
Blaðsíða 131
Blaðsíða 132
Blaðsíða 133
Blaðsíða 134
Blaðsíða 135
Blaðsíða 136
Blaðsíða 137
Blaðsíða 138
Blaðsíða 139
Blaðsíða 140
Blaðsíða 141
Blaðsíða 142
Blaðsíða 143
Blaðsíða 144
Blaðsíða 145
Blaðsíða 146
Blaðsíða 147
Blaðsíða 148
Blaðsíða 149
Blaðsíða 150
Blaðsíða 151
Blaðsíða 152
Blaðsíða 153
Blaðsíða 154
Blaðsíða 155
Blaðsíða 156
Blaðsíða 157
Blaðsíða 158
Blaðsíða 159
Blaðsíða 160
Blaðsíða 161
Blaðsíða 162
Blaðsíða 163
Blaðsíða 164

x

Fróðskaparrit

Beinir tenglar

Ef þú vilt tengja á þennan titil, vinsamlegast notaðu þessa tengla:

Tengja á þennan titil: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Tengja á þetta tölublað:

Tengja á þessa síðu:

Tengja á þessa grein:

Vinsamlegast ekki tengja beint á myndir eða PDF skjöl á Tímarit.is þar sem slíkar slóðir geta breyst án fyrirvara. Notið slóðirnar hér fyrir ofan til að tengja á vefinn.