Fróðskaparrit - 01.01.2006, Síða 19

Fróðskaparrit - 01.01.2006, Síða 19
FAROESE-DANISH LANGUAGE CONNECTION 17 brúkt í hesi greinini hava einki við reguler lán at gera, heldur replikatión. Tað kemur sjálvandi eisini fyri, at málið fær inn eina nýggja orðing úr donskum: Tað eitur ikki at “hyggja eftir sjónvarpi”, men at hyggja at sjónvarpi. At hyggja eftir e-m er at ansa eftir e-m. “Hygg mær eftir høsnunum, meðan eg eri burtur”. - Biður tú onkun væla tær um ein lut, kann hann svara: “Eg skal hyggja upp á tað”, ivaleyst danskt árin, átti at verið: “Eg skal hyggja at tí”. - At hyggja upp á ein er at hyggja í eyguni (andlitið) á e-m. Orðafar, nr. 3,1987 Tá mann sigur hyggja upp á stavar tað úr donskum se pá, sum eitt nú se pá sagen : hyggja atmálinum. Tað er danskt, sum ligg- ur aftanfyri. Mann blandar og lænir, og vit hava greitt frá omanfyri hví, og eisini nevnt, at tað ikki er galið út frá einum málsligum sjónarmiði, tí vit hava eitt valt mál og eitt virkið mál í teirri tvímæltu málstøðu, sum vit eru í. Tvimælið er, neutralt mett, ikki ringt, hóast tað kann verða mett sum so av mongum. Her hava vit eini snildir afturat, sum mál- brúkarin ræður yvir; enn eitt amboð at brúka. Sum málbrúkari skal eg hava fram ein kommunikatiónstørv, og tað geri eg við ogviliga samansettum ráðum, har eg seti saman tað, sum hoyrir til merking og tað, sum hoyrir til ljóð, sbr. (Chafe, 1970) om- anfyri; eitt snitt er at nýta athall og blanda saman tvær skipanir, nýta tillaging o.s.fr., og tað havi eg loyvi til, og tað er júst tað, sum iøroyingurin ger. Lúnskar málspillm 1 sitatinum fyrst í greinini verður, andbráð- isliga og uttan grundgevingar, tosað um lúnskar málspillur. Málrøktin er ein ideologi. Slíkar eru trú- armynstur og gerðir, sum gera, at sumt kann tykjast natúrligt, annað ikki. Júst sum polit- iskar ideologiir. Málrøktin sum ideologi fekk rættiliga góðan byr eftir seinna kríggj, hóast mótmæli eisini vóru, men nú var vanligt, føroyskt talumál ikki nóg gott. Nú skuldi alt vera tað, sum á mannamunni fekk heitið grót- ella rótføroyskt, og út frá ideologihugtakinum bleiv hetta, í huga teirra, tað natúrliga, með- an tað føroyska málið, sum eitt nú R. Long vardi, varð skúgvað til viks, og enn verður tað av vissum málrøktarfólki heima á landi (Petersen, 2004; Niclasen, 1992). Men málrøktin miseydnaðist partvis, júst tí hon, sum ideologi, bara var og er til hjá nøkrum fáum, og hon fer ongantíð at vinna ígjøgnum, tí hon ikki vil, og heldur ikki er før fyri, at góðtaka tann veruleika, at føroy- ingar eru tvímæltir við einum rnáli, har tað stundum er føroyskt, sum setir ta syntaktisku rammuna, stundum danskt, sbr. eisini Bames (1992). Soleiðis hevur tað verið í øldir, og tað er ikki bara sum so hjá nøkmm fáum at broyta alt eftir nøkrum árum; kanska verður tað soleiðis í framtíðini, at danskt fer at víkja, men fyri enskum. Livst so spyrst.6 Føroyingurin er, sum vit hava nevnt om- anfyri, ‘early balanced bilinguals,’javngóðir tvimælingar, sum læra málini tíðliga. Summir granskarar meta tó, at tá ið barnið lærir tað seinna málið frá fimm ára aldri, er talan ikki um javngóðan tvímæling, men at málini verða lærd eftir røð (Meisel, 2004). Tó, bæði málini eru staðsett vinstrumegin í heilanum, og tess meira tey verða brúkt og
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.