Fróðskaparrit - 01.01.2006, Síða 60

Fróðskaparrit - 01.01.2006, Síða 60
58 ONCE WERE MEN Pragmatic men would never defíne them- selves as a group or category. They prefer to be outsiders working inside. Conclusions Faroese youths live in an advanced, open and media-rich society that-even ifwecall it latemodern - is in a fragile transitional phase with contesting interests, values and attitudes in loud public discourse clashes. Even if the youth is well-adapted to the chal- lenges and opportunities of the new era, there are indeed groups in Faroese society distrusting and resisting globalisation proc- esses guiding changes in society and culture. The Faroe Islands are too small to em- brace elaborated and demarcated youth cul- tures, even if most styles and symbols are present in society. Young people’s family bonds and social networks are crossing sub- cultural boundaries so that young people often have connection and affíliation to sev- eral youth groups. Religion is also an im- portant factorjustifying values and lifestyles of teenagers. Young people actively engaged in free churches often make their own groups relatively isolated from others. So- cially marginalized youth is also often or- ganized as a separate youth group with lim- ited interaction with other youth groups out- side school. Leisure is considered as an important capital in the life of people in latemodern so- ciety, and working and family life are sup- posed to fit into the leisure life; leisure ac- ti vities are - if avoidable - not sacrificed be- cause of possible working conditions. Many young people choose working careers di- rectly linked to their youth leisure life. Leisure is today even treated as some kind of learning arena and education, much prized by latemodem society that also gives fonual education a very high priority. Learn- ing is going on everywhere, e.g. in relation to new computer technologies where the children are more advanced than their teach- ers. This was unthinkable only a few years ago. Tradition is an important capital in most contemporary youth cultures. It is often ar- gued that cities are modern and global while villages (the periphery) are traditional and local. This might sound plausible but is re- jected in many inquiries. “Villages are”, says Fornás, “also modern - it is a myth to think that they are a premodern reserve. New media have influenced life in rural areas as much as in big cities” (1994: 56, my trans- lation). Geographical distance and urban- rural contrasts do not in themselves explain what the modem life of young people and adults is like, even if the information might give a vague idea of the situation. In high modernity, says Giddens (1991), remote events influenced by near-by events or the intimacy of self become more and more common. The situation is much more com- plex than often portrayed, because local and global, traditional and modern are in inter- play and the flow of influence is going in both directions. The four categories described above have interesting differences and similarities, but the groups’ internal variation is, as demonstrated, signifícant. The groups of men are indeed mutually interdependent as analytical categories, as the defmitions are based on structural contrasts as in most other
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.