Árdís - 01.01.1950, Síða 33

Árdís - 01.01.1950, Síða 33
Ársrit Bandalags lúterskra kvenna 31 has Iceland’s first symphony orchestra been organized. Until now there has not been a sufficient number of well trained players, nor have they been able to devote much time to it. On this last December 8th they played their first concert. On the program were: Mendelssohn’s Fingall’s Cave Overture; Chopin’s Concerto in E Major; and Haydn’s Opus No. 94. The conductor is Dr. Páll Isólfsson a leading musician as composer, conductor and teacher. He directs the Cathedral Choir. I will mention a few outstanding musicians from the past and present. Sveinbjörn Sveinbjörnsson, who studied in Scotland, Denmark and Germany. He composed many vocal solos and compiled a collection of Folk Songs. His Hymn of Praise which is Iceland’s national anthem is one of his best known. Bjarni Thorsteinsson and Sigfús Einarsson both compiled hymn books, the former’s being most widely in use in the churches. Sigfús Einarsson also composed many beautiful songs, one of his most popular ones being the “Dreamland” (Draumalandið). Jonas Helgason may be named as one of the pioneers in the íield of music. He composed a number of songs and compiled books of songs of other countries. Björgvin Gudmundsson spent some years in Canada and later studied at the Royal Academy in England. He is now in Akureyri, Iceland where we met him, engaged in teaching and composing. There are many more and time does not permit me to name them all, however my report would be most incomplete were I to leave out Iceland’s most beloved composer of recent times, whose complete works are only recently published. He is Dr. Sigvaldi Kaldalóns who died in 1946. He was a successful medical practitioner but devoted all his spare time to music. Undoubtedly he leaves a larger number of compositions than any Icelandic composer up to this time. Many of them are solos with lovely accompani- ments. He took his themes for his compositions from the barren landscape of his community, from the hurricanes and the surf on the seashore. He stilled his harp to every passing emotion and to every inspiration of the moment. He found sweet or sorrowful melodies everywhere; in flowers, the seasons, the voices of nature and the lives of his fellowmen; their sorrows and their triumphs. His music reflects the moods, hopes and aspirations of his nation íor a thousand years.
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104

x

Árdís

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Árdís
https://timarit.is/publication/755

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.