Árdís - 01.01.1950, Blaðsíða 33

Árdís - 01.01.1950, Blaðsíða 33
Ársrit Bandalags lúterskra kvenna 31 has Iceland’s first symphony orchestra been organized. Until now there has not been a sufficient number of well trained players, nor have they been able to devote much time to it. On this last December 8th they played their first concert. On the program were: Mendelssohn’s Fingall’s Cave Overture; Chopin’s Concerto in E Major; and Haydn’s Opus No. 94. The conductor is Dr. Páll Isólfsson a leading musician as composer, conductor and teacher. He directs the Cathedral Choir. I will mention a few outstanding musicians from the past and present. Sveinbjörn Sveinbjörnsson, who studied in Scotland, Denmark and Germany. He composed many vocal solos and compiled a collection of Folk Songs. His Hymn of Praise which is Iceland’s national anthem is one of his best known. Bjarni Thorsteinsson and Sigfús Einarsson both compiled hymn books, the former’s being most widely in use in the churches. Sigfús Einarsson also composed many beautiful songs, one of his most popular ones being the “Dreamland” (Draumalandið). Jonas Helgason may be named as one of the pioneers in the íield of music. He composed a number of songs and compiled books of songs of other countries. Björgvin Gudmundsson spent some years in Canada and later studied at the Royal Academy in England. He is now in Akureyri, Iceland where we met him, engaged in teaching and composing. There are many more and time does not permit me to name them all, however my report would be most incomplete were I to leave out Iceland’s most beloved composer of recent times, whose complete works are only recently published. He is Dr. Sigvaldi Kaldalóns who died in 1946. He was a successful medical practitioner but devoted all his spare time to music. Undoubtedly he leaves a larger number of compositions than any Icelandic composer up to this time. Many of them are solos with lovely accompani- ments. He took his themes for his compositions from the barren landscape of his community, from the hurricanes and the surf on the seashore. He stilled his harp to every passing emotion and to every inspiration of the moment. He found sweet or sorrowful melodies everywhere; in flowers, the seasons, the voices of nature and the lives of his fellowmen; their sorrows and their triumphs. His music reflects the moods, hopes and aspirations of his nation íor a thousand years.
Blaðsíða 1
Blaðsíða 2
Blaðsíða 3
Blaðsíða 4
Blaðsíða 5
Blaðsíða 6
Blaðsíða 7
Blaðsíða 8
Blaðsíða 9
Blaðsíða 10
Blaðsíða 11
Blaðsíða 12
Blaðsíða 13
Blaðsíða 14
Blaðsíða 15
Blaðsíða 16
Blaðsíða 17
Blaðsíða 18
Blaðsíða 19
Blaðsíða 20
Blaðsíða 21
Blaðsíða 22
Blaðsíða 23
Blaðsíða 24
Blaðsíða 25
Blaðsíða 26
Blaðsíða 27
Blaðsíða 28
Blaðsíða 29
Blaðsíða 30
Blaðsíða 31
Blaðsíða 32
Blaðsíða 33
Blaðsíða 34
Blaðsíða 35
Blaðsíða 36
Blaðsíða 37
Blaðsíða 38
Blaðsíða 39
Blaðsíða 40
Blaðsíða 41
Blaðsíða 42
Blaðsíða 43
Blaðsíða 44
Blaðsíða 45
Blaðsíða 46
Blaðsíða 47
Blaðsíða 48
Blaðsíða 49
Blaðsíða 50
Blaðsíða 51
Blaðsíða 52
Blaðsíða 53
Blaðsíða 54
Blaðsíða 55
Blaðsíða 56
Blaðsíða 57
Blaðsíða 58
Blaðsíða 59
Blaðsíða 60
Blaðsíða 61
Blaðsíða 62
Blaðsíða 63
Blaðsíða 64
Blaðsíða 65
Blaðsíða 66
Blaðsíða 67
Blaðsíða 68
Blaðsíða 69
Blaðsíða 70
Blaðsíða 71
Blaðsíða 72
Blaðsíða 73
Blaðsíða 74
Blaðsíða 75
Blaðsíða 76
Blaðsíða 77
Blaðsíða 78
Blaðsíða 79
Blaðsíða 80
Blaðsíða 81
Blaðsíða 82
Blaðsíða 83
Blaðsíða 84
Blaðsíða 85
Blaðsíða 86
Blaðsíða 87
Blaðsíða 88
Blaðsíða 89
Blaðsíða 90
Blaðsíða 91
Blaðsíða 92
Blaðsíða 93
Blaðsíða 94
Blaðsíða 95
Blaðsíða 96
Blaðsíða 97
Blaðsíða 98
Blaðsíða 99
Blaðsíða 100
Blaðsíða 101
Blaðsíða 102
Blaðsíða 103
Blaðsíða 104

x

Árdís

Beinir tenglar

Ef þú vilt tengja á þennan titil, vinsamlegast notaðu þessa tengla:

Tengja á þennan titil: Árdís
https://timarit.is/publication/755

Tengja á þetta tölublað:

Tengja á þessa síðu:

Tengja á þessa grein:

Vinsamlegast ekki tengja beint á myndir eða PDF skjöl á Tímarit.is þar sem slíkar slóðir geta breyst án fyrirvara. Notið slóðirnar hér fyrir ofan til að tengja á vefinn.