Ritröð Guðfræðistofnunar - 01.09.2007, Síða 18

Ritröð Guðfræðistofnunar - 01.09.2007, Síða 18
How does it work? Without forgiveness of sin, the guilty cannot live, for they have lost all their self-identity and consequently also their self-respect. But there is no forgiveness without atonement. Yet atonement is not possi- ble for human beings, because the wrong, that has been done cannot be made undone or “made good” by any human act. Only God can reconcile guilty people with their past. How? The Suffering Servant of Isaiah takes away the sins of the people by “carrying the people’s sin”. By ’carrying” and “bearing” human sin, God transforms their aggressions into his suffer- ing, giving them a new beginning of life. Our God is a “bearing” God (Bonhoeffer), not ruling from above but carrying from below, bearing us “on eagle’s wings”. Christ is the brother of the victims, and the redeemer of the guilty. He “carries” on the one shoulder “the sufferings of the world” and on the other shoulder “the sins of the world”. Both sides of Christ belong together for the redemption of the world, but they are not equal. Victims have a long memory, for the traces of suffer- ing are deeply etched into their souls and often enough into their bodies too. People who have committed the injury always have short memories. They don’t know what they have done, because they don’t want to know. They are dependent on the memory of the victims if they want to see who they are and be reconciled. They must learn to see themselves with the eyes of their victims. Reconciliation is not an individual act between “me and my God” but a communal act between God, the perpetrators and the victims of evil. When I wrote THE CRUCIFIED GOD I turned the traditional ques- tion upside down. The question traditionally asked is the soteriological question: what does the cross of Christ mean for our redemption? My question was the theological one: What does the cross of Christ mean for God himself? And I came face to face with the pain of God the Father of Christ who suffered with him. For if Christ - son of God - dies with the cry of Godforsakeness, then in God the Father there must be a correspond- ingly profound experience of his bereavement by his beloved Son. A cer- tain Peter Dudeney from Boston wrote me recently: “I remember, while reading THE CRUCIFIED GOD, being struck by the realization that
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180

x

Ritröð Guðfræðistofnunar

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Ritröð Guðfræðistofnunar
https://timarit.is/publication/1152

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.