Fróðskaparrit - 01.01.1993, Síða 58

Fróðskaparrit - 01.01.1993, Síða 58
62 KONTRABÓKIN - TRUCK-SKIPANIN f FØROYUM 1856-1939 sum kom við fríhandlinum í 1856. Hon var eisini til í einahandilstíðini. Hvør húsbóndi hevði næstan óavmarkaðan kreditt í eina- handlinum. í 1802 verður sagt, at tað mest- sum ikki var komið fyri, at nakar var stevndur eftir handilsskuld. Anton Degn (1929:11) lýsir einahandilin sum ein sosi- alan stovn, ið bygdi á moralskan búskap, sum førdi við sær, at ein maður, antin hann var stræbsom eller efterladen, saa maatte Handelen dog tilsidst føde ham. Tað vóru nógv viðurskifti, sum gjørdu, at hanfriste- des til ikke at arbejde mere, end han dermed lige kunne skajfe det nødvendige til sig og sin Familie. Den faste Handelstakst, hvorefter han med matematisk nøjagtighed kunne beregne, hvor mange par Strømper eller lignende han behøvede at forarbejde til et Árs Forbrug af Livsfornødenheder, gav ham ligeledes en anden Tryghedsfølel- se, end hvis han skulle være nødt til at reg- ne med Konjunktursvingninger. Hetta, sum Anton Degn sigur, samsvarar við tað, sum amtmaðurin Christian Pløyen (1840) sigur um viðurskiftini um 1830. Men hvørgin teirra hugsar um, hvussu stór- an týdning sjálvbjargnisúrtøkan hevði fyri tað einstaka húsarhaldið, og hetta kom sjálvandi eisini til at ávirka tað, sum keypt var í handlinum, og soleiðis eisini at ávirka viðurskiftini hjá einahandlinum, tí naar det var et godtAar med Fiskeri og Avlen lykke- des, blev der solgt saa lidt, man havde da nok hjemme i Forraad, saa at Varebehold- ningen (hos købmanden) laa og blev for- dærvet; indtraf der Misvækst, Fiskeriet slog fejl og Faarene døde, manglede alle Levnedsmidler og vilde kjøbe; saa var det for lidt (Andersen, 1895:34). Hjá handlinum var tí neyðugt at hugsa seg væl um, hvussu nógv vøra skuldi takast heim til Føroyar. Varð meira tikið heim enn fólk keyptu, so førdi hetta til stóran miss, og varð ov lítið tikið heim, so førdi hetta klagur og rumbul við sær, tí fólk hildu, at tað var skyldan hjá handlinum at hava nóg mikið av teimum vørum sum tey høvdu fyri neyðini (Joensen, 1991:77). Einahandilin hevði eisini fastar prísir, sum fyri fyrstu ferð vóru ásettir í 1691. Hesir prísir vóru bert broyttir tvær ferðir í 18. øld - í 1723 og í 1790. Ikki fyrr enn í 1801 fór handilin at nýta skiftandi prísir (Degn, 1929:11). Frí- handilskeypmennimir gingu sostatt gamlar gøtur við at lata fólk keypa upp á borg og nýta kontrabøkur. Tað var einki nýtt í hesum, men handil var nú í hvørjari bygd. Tað gjørdi munin. Allýsing av truck-hugtakinum Truck er definerað sum: A set ofclosely re- lated arrangements whereby some form of consumption is tied to the employment con- tract”, and observed that this could encom- pass a range offormats from the payment of wages in goods, through compulsion to purchase at the employers store, to an agreement with “workmen who made ir- regular anticipations ofwages accrued, but not do to be paid (Hilton, 1960:1) Spumingurin er, hvør hevði áhuga fyri at byrja og at varðveita truck-skipanina í einum samfelag? Rosemary Ommer (1989:112), ið vísir til (1877) um Hilton (1960:6) leggur áherðslu á tvey viðurskifti í sambandi við truck-skipanina í grein hennara Truck System in Gaspe:
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.