Fróðskaparrit - 01.01.1993, Page 59

Fróðskaparrit - 01.01.1993, Page 59
KONTRABÓKIN - TRUCK-SKIPANIN f FØROYUM 1856-1939 63 1. Truck was a monopsonistic device which used debt to tie a labourer to his employer by the consequent restric- tion ofthe mobility ofthe employee, og 2. Truck was an efftcient means of operating under circumstances ofcoin shortage and/or poor credit facilities. I fyrsta døminum er tað greitt, at talan er um eina miðvísa misnýtan ella eyðræning av arbeiðsmegi, har truck-skipanin hevur sum endamál at tryggja arbeiðsgevaranum støðuga og bíliga arbeiðsmegi. I næsta døminum kann misnýtan sjálvandi koma fyri, men nýtist tað ikki, tí truck-skipanin var í hesum peningafátøku samfeløgum kanska einasti møguleikin, ið kundi nýtast fyri at knýta útjaðarasamfelagið at heims- marknaðinum - við øðrum orðum einasti møguleiki at fíggja útflutningin. At læna pening frá arbeiðsfólki og sjómonnum var sostatt ein háttur at fáa fígging til menning og øking av vinnuni á staðnum. í Føroyum hevði hetta í byrjan dám av “bankavirk- semi”, men tað vardi kortini ikki leingi. f meginreglunum var hetta ein sjálvboðin skipan, og í roynd og veru var eingin sátt- máli skrivaður um hetta millum partamar, men kortini kom í ein framferðarháttur, ið førdi við sær, at fólk, um tey vildu tað ella ikki, keyptu sum mest í vøru fyri lønina í handlinum hjá arbeiðsgevaranum, sum mestsum altíð eisini hevði handil. Kreditt- skipanin kom so sníkjandi, uttan at fólk rættiliga gáaðu eftir tí, fyrr enn hon var grundarlagið undir øllum. Tað er ivasamt, um fólk yvirhøvur hava kent tað sum eitt ok ella band í byrjanini. Hetta kom ikki fyrr enn seinni, tá skipanin bant alt samfelagið niður, tí eingin annar útvegur var. Búskaparliga støðan og kredittskipanin Fleiri heimildarfólk siga, at tíðin til fyrra heimsbardaga var ein støðug tíð, tá tú kundi fáa pening útgoldnan í hondina, um tú ynskti tað, men so komu tær vánaligu tíðir- nar um 1930, tá fiskaprísimir fóru í botn. í teimum góðu árunum aftan á fyrra heims- bardaga, vóm keypmennimir yvirhøvur so mikið væl fyri, at teir kundu loyva sær at lata fólk standa í skuld til teirra í áravís. Teir høvdu stundir at bíða til onkur sonur kom til mans og slapp til skips, so at hann kundi hjálpa heiminum at gjalda skuldina. í fleri førum hjálptu keypmenn fólki, ella gjørdu tað í hvussu so er ikki truplari fyri tey enn neyðugt. Hetta broyttist alt seinast í 20- árunum og tríatiámnum, sum vóm stak vánaligar tíðir í Føroyum (Joensen, 1982: 465). í bók síni um Mortensensmennirar á Tvøroyri sigur Axel Mortensen (1988: lOff), at handilin frá tí, at hann var gjørdur til partafelag í 1889 og til 1921, hevði vinn- ing av virksemi sínum øll árini, uttan 1908 og 1909, tá hann hevði eitt hall uppá ávíka- vist kr. 73.670 og kr. 25.258. Av serligum áhuga er árið 1926. Hetta árið var virksemið umskipað í trý ymisk partafeløg, ið skuldu virka sum sjálvstøð- ugar eindir. Hvussu stór handilsskuldin er sæst ikki, men harafturímóti sæst, at úti- standandi peningur, tá býtið fer fram, er umleið kr. 600.000, og at henda upphæddin er nóg stór til at gjalda øllum ognarum við og eisini til stórt avlop (Mortensen, 1988:13). Tað er ikki greitt, hvør hesin úti-
Page 1
Page 2
Page 3
Page 4
Page 5
Page 6
Page 7
Page 8
Page 9
Page 10
Page 11
Page 12
Page 13
Page 14
Page 15
Page 16
Page 17
Page 18
Page 19
Page 20
Page 21
Page 22
Page 23
Page 24
Page 25
Page 26
Page 27
Page 28
Page 29
Page 30
Page 31
Page 32
Page 33
Page 34
Page 35
Page 36
Page 37
Page 38
Page 39
Page 40
Page 41
Page 42
Page 43
Page 44
Page 45
Page 46
Page 47
Page 48
Page 49
Page 50
Page 51
Page 52
Page 53
Page 54
Page 55
Page 56
Page 57
Page 58
Page 59
Page 60
Page 61
Page 62
Page 63
Page 64
Page 65
Page 66
Page 67
Page 68
Page 69
Page 70
Page 71
Page 72
Page 73
Page 74
Page 75
Page 76
Page 77
Page 78
Page 79
Page 80
Page 81
Page 82
Page 83
Page 84
Page 85
Page 86
Page 87
Page 88
Page 89
Page 90
Page 91
Page 92
Page 93
Page 94
Page 95
Page 96
Page 97
Page 98
Page 99
Page 100
Page 101
Page 102
Page 103
Page 104
Page 105
Page 106
Page 107
Page 108
Page 109
Page 110
Page 111
Page 112
Page 113
Page 114
Page 115
Page 116
Page 117
Page 118
Page 119
Page 120
Page 121
Page 122
Page 123
Page 124
Page 125
Page 126
Page 127
Page 128
Page 129
Page 130
Page 131
Page 132
Page 133
Page 134
Page 135
Page 136
Page 137
Page 138
Page 139
Page 140
Page 141
Page 142
Page 143
Page 144
Page 145
Page 146
Page 147
Page 148
Page 149
Page 150
Page 151
Page 152
Page 153
Page 154
Page 155
Page 156
Page 157
Page 158
Page 159
Page 160
Page 161
Page 162
Page 163
Page 164
Page 165
Page 166
Page 167
Page 168
Page 169
Page 170
Page 171
Page 172
Page 173
Page 174
Page 175
Page 176
Page 177
Page 178
Page 179
Page 180

x

Fróðskaparrit

Direct Links

If you want to link to this newspaper/magazine, please use these links:

Link to this newspaper/magazine: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link to this issue:

Link to this page:

Link to this article:

Please do not link directly to images or PDFs on Timarit.is as such URLs may change without warning. Please use the URLs provided above for linking to the website.