Fróðskaparrit - 01.07.2004, Síða 12

Fróðskaparrit - 01.07.2004, Síða 12
10 TO FISH OR NOT TO FISH. THE MEANING OF FISH AND FISHERIES AMONG YOUNG PEOPLEIN THE FAROE ISLANDS free to choose several options, most of them selecting at least three, ‘fishing’ scored zero. At another lower secondary school in the Faroese capital I gave two 9lh grade classes identical questions about leisure: three out of 27 pupils had ‘fishing’ as leisure-time activity. In the ‘old days’ every Faroese man wanted to own his own boat for leisure and part-time work, because of the sense of freedom to move and fish that this gave him; an old Faroese saying runs as follows, ‘tied down is the boatless man’. The 8th grade class was also given the following question to answer: Do you think that you will buy yourself a car, boat or summer- house when adult? Everyone expected to become a car-owner, quite many also sum- merhouse-owners, but only two boys imag- ined that they were going to possess boats; five others, though, answered ‘maybe a boat’. I gathered, through individual interviews and open conversations in this school class, informations about the pupils’ relation to the fisheries among other subjects. One of the boys told me that he was probably go- ing to spend the summer on a fishing vessel together with his father, who was a sailor; two pupils had brothers who were sailors; a girl’s father was an engineer on a fishing vessel; and two boys wanted themselves to make a working career in the fisheries - at least for a couple of years. One of them (Pe- ter), playing guitar in a rock band, told me that his dream was to become a profession- al musician, but he didn’t expect the dream to come true, therefore he bet on a career in the fisheries: Peter: I would like to become an engineer [on fishing vessels, FG], and then work on fishing vessels for two years, then go back home, and then become a carpenter or something like that...or continue to work as an engineer or something like that. FG: But why not more than two years [on a fishing vessel]? Peter: Because it becomes a bit boring after some time...maybe longer, I really don’t know, it is just a... FG: You think thatyou are going to become tired ofit? Peter: Yes, people often get tired of it, yes...sitting in the ‘engine-room’ at the bot- tom of the ship...so I don’t know, maybe if I am going to like it very much...maybe I am going to be there for a longer time... FG: Yes Peter: But I can also use the education as an engineer here. [...] FG: Are there others sailing in yourfami- ly? Peter: Yes, not right now, but there have been some...my uncle is a skipper, and his son was sometimes with him, and then it was also...grandfather was a sailor...it was mostly in my mother’s family that people were sailing...and there was someone... FG: What kind offishing vessel would you like to work on? Peter: It should be one where you...where you gain big money, ha? This Tórshavn boy has a plan, not aiming at any very special high status occupation, which is the result of reflexive considera- tions about his future and way of life. He
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.