Fróðskaparrit - 01.07.2004, Blaðsíða 12

Fróðskaparrit - 01.07.2004, Blaðsíða 12
10 TO FISH OR NOT TO FISH. THE MEANING OF FISH AND FISHERIES AMONG YOUNG PEOPLEIN THE FAROE ISLANDS free to choose several options, most of them selecting at least three, ‘fishing’ scored zero. At another lower secondary school in the Faroese capital I gave two 9lh grade classes identical questions about leisure: three out of 27 pupils had ‘fishing’ as leisure-time activity. In the ‘old days’ every Faroese man wanted to own his own boat for leisure and part-time work, because of the sense of freedom to move and fish that this gave him; an old Faroese saying runs as follows, ‘tied down is the boatless man’. The 8th grade class was also given the following question to answer: Do you think that you will buy yourself a car, boat or summer- house when adult? Everyone expected to become a car-owner, quite many also sum- merhouse-owners, but only two boys imag- ined that they were going to possess boats; five others, though, answered ‘maybe a boat’. I gathered, through individual interviews and open conversations in this school class, informations about the pupils’ relation to the fisheries among other subjects. One of the boys told me that he was probably go- ing to spend the summer on a fishing vessel together with his father, who was a sailor; two pupils had brothers who were sailors; a girl’s father was an engineer on a fishing vessel; and two boys wanted themselves to make a working career in the fisheries - at least for a couple of years. One of them (Pe- ter), playing guitar in a rock band, told me that his dream was to become a profession- al musician, but he didn’t expect the dream to come true, therefore he bet on a career in the fisheries: Peter: I would like to become an engineer [on fishing vessels, FG], and then work on fishing vessels for two years, then go back home, and then become a carpenter or something like that...or continue to work as an engineer or something like that. FG: But why not more than two years [on a fishing vessel]? Peter: Because it becomes a bit boring after some time...maybe longer, I really don’t know, it is just a... FG: You think thatyou are going to become tired ofit? Peter: Yes, people often get tired of it, yes...sitting in the ‘engine-room’ at the bot- tom of the ship...so I don’t know, maybe if I am going to like it very much...maybe I am going to be there for a longer time... FG: Yes Peter: But I can also use the education as an engineer here. [...] FG: Are there others sailing in yourfami- ly? Peter: Yes, not right now, but there have been some...my uncle is a skipper, and his son was sometimes with him, and then it was also...grandfather was a sailor...it was mostly in my mother’s family that people were sailing...and there was someone... FG: What kind offishing vessel would you like to work on? Peter: It should be one where you...where you gain big money, ha? This Tórshavn boy has a plan, not aiming at any very special high status occupation, which is the result of reflexive considera- tions about his future and way of life. He
Blaðsíða 1
Blaðsíða 2
Blaðsíða 3
Blaðsíða 4
Blaðsíða 5
Blaðsíða 6
Blaðsíða 7
Blaðsíða 8
Blaðsíða 9
Blaðsíða 10
Blaðsíða 11
Blaðsíða 12
Blaðsíða 13
Blaðsíða 14
Blaðsíða 15
Blaðsíða 16
Blaðsíða 17
Blaðsíða 18
Blaðsíða 19
Blaðsíða 20
Blaðsíða 21
Blaðsíða 22
Blaðsíða 23
Blaðsíða 24
Blaðsíða 25
Blaðsíða 26
Blaðsíða 27
Blaðsíða 28
Blaðsíða 29
Blaðsíða 30
Blaðsíða 31
Blaðsíða 32
Blaðsíða 33
Blaðsíða 34
Blaðsíða 35
Blaðsíða 36
Blaðsíða 37
Blaðsíða 38
Blaðsíða 39
Blaðsíða 40
Blaðsíða 41
Blaðsíða 42
Blaðsíða 43
Blaðsíða 44
Blaðsíða 45
Blaðsíða 46
Blaðsíða 47
Blaðsíða 48
Blaðsíða 49
Blaðsíða 50
Blaðsíða 51
Blaðsíða 52
Blaðsíða 53
Blaðsíða 54
Blaðsíða 55
Blaðsíða 56
Blaðsíða 57
Blaðsíða 58
Blaðsíða 59
Blaðsíða 60
Blaðsíða 61
Blaðsíða 62
Blaðsíða 63
Blaðsíða 64
Blaðsíða 65
Blaðsíða 66
Blaðsíða 67
Blaðsíða 68
Blaðsíða 69
Blaðsíða 70
Blaðsíða 71
Blaðsíða 72
Blaðsíða 73
Blaðsíða 74
Blaðsíða 75
Blaðsíða 76
Blaðsíða 77
Blaðsíða 78
Blaðsíða 79
Blaðsíða 80
Blaðsíða 81
Blaðsíða 82
Blaðsíða 83
Blaðsíða 84
Blaðsíða 85
Blaðsíða 86
Blaðsíða 87
Blaðsíða 88
Blaðsíða 89
Blaðsíða 90
Blaðsíða 91
Blaðsíða 92
Blaðsíða 93
Blaðsíða 94
Blaðsíða 95
Blaðsíða 96
Blaðsíða 97
Blaðsíða 98
Blaðsíða 99
Blaðsíða 100
Blaðsíða 101
Blaðsíða 102
Blaðsíða 103
Blaðsíða 104
Blaðsíða 105
Blaðsíða 106
Blaðsíða 107
Blaðsíða 108
Blaðsíða 109
Blaðsíða 110
Blaðsíða 111
Blaðsíða 112
Blaðsíða 113
Blaðsíða 114
Blaðsíða 115
Blaðsíða 116
Blaðsíða 117
Blaðsíða 118
Blaðsíða 119
Blaðsíða 120
Blaðsíða 121
Blaðsíða 122
Blaðsíða 123
Blaðsíða 124
Blaðsíða 125
Blaðsíða 126
Blaðsíða 127
Blaðsíða 128
Blaðsíða 129
Blaðsíða 130
Blaðsíða 131
Blaðsíða 132
Blaðsíða 133
Blaðsíða 134
Blaðsíða 135
Blaðsíða 136
Blaðsíða 137
Blaðsíða 138
Blaðsíða 139
Blaðsíða 140
Blaðsíða 141
Blaðsíða 142
Blaðsíða 143
Blaðsíða 144
Blaðsíða 145
Blaðsíða 146
Blaðsíða 147
Blaðsíða 148
Blaðsíða 149
Blaðsíða 150
Blaðsíða 151
Blaðsíða 152
Blaðsíða 153
Blaðsíða 154
Blaðsíða 155
Blaðsíða 156
Blaðsíða 157
Blaðsíða 158
Blaðsíða 159
Blaðsíða 160
Blaðsíða 161
Blaðsíða 162
Blaðsíða 163
Blaðsíða 164

x

Fróðskaparrit

Beinir tenglar

Ef þú vilt tengja á þennan titil, vinsamlegast notaðu þessa tengla:

Tengja á þennan titil: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Tengja á þetta tölublað:

Tengja á þessa síðu:

Tengja á þessa grein:

Vinsamlegast ekki tengja beint á myndir eða PDF skjöl á Tímarit.is þar sem slíkar slóðir geta breyst án fyrirvara. Notið slóðirnar hér fyrir ofan til að tengja á vefinn.