Tímarit um menntarannsóknir - 01.01.2008, Síða 45

Tímarit um menntarannsóknir - 01.01.2008, Síða 45
43 Tímarit um menntarannsóknir, 5. árgangur 2008 When analyzing Icelandic development in terms of the informal plan of Scott’s typology a development of upper secondary education was detected, which took place during the ‘60s, the ‘80s, the ‘90s and the first decade of the twenty-first century. During these periods some schools or study programs related to upper secondary education moved closer to the university but within the legal framework of secondary education. Entrance criteria in many instances included a matriculation examination (the main entrance requirement of Icelandic universities at least during the twentieth century) and teachers began to carry out developmental activities and even applied research. In some instances the programs were partly evaluated as equivalent to university or college programs. These programs were clearly post-secondary, even if they were not legalized as such. Later these programs were transferred to universities or the schools received university status. Discussion It is argued here that this development will continue in Iceland. in spite of the advantages of establishing a post-secondary level. The reasons are mainly that there are a rather large number of institutions in Iceland with university status relative to the small population of Iceland (slightly more than 300,000 inhabitants). But many of the universities are also very small compared to universities in other countries. Another reason is that universities are to a great extent financed in accordance with their student numbers. Therefore, it is assumed that universities will try to recruit students to study at the diploma level instead of at a special post-secondary level. Heimildaskrá Birnbaum, R. (1983). Maintaining diversity in higher education San Francisco: Jossey -Bass. European Commission Directorate General for Education. and Culture (DG EAC). (2005). Study on Access to Education and Training. Basic Skills and Early School Leavers.(Ref. DG EAC 38/04). Lot 3: Early School Leavers. Final report. Sótt 28.maí 2008 af http://ec.europa.eu/ education/doc/reports/doc/earlyleave.pdf. Finnska menntamálaráðuneytið. (2005:38). OECD thematic review of tertiary education. Country background report for Finland. Helsinki: Committee. Finnska menntamálaráðuneytið. (2008). Korkeakoulujen Rakenteellisen Kehittämisen Suuntaviivat. Helsinki: Sari Sarkonen, Opetusministeri. Fritzell, A (1998). The current model of university governance background and description. Stockholm: National Agency for Higher Education. Frumvarp til laga um framhaldsskóla. (2008). Lagt fyrir á Alþingi á 135. löggjafarþingi 2007–2008. Gyða Jóhannsdóttir. (1998). Flutningur menntunar leikskólakennara á háskólastig. Athöfn: Tímarit leikskólakennara, 30(1), 18–22. Gyða Jóhannsdóttir. (2006). Þróun háskólastigs á Íslandi í ljósi norrænnar þróunar æðri menntunar. Í Úlfar Hauksson (ritstjóri), Rannsóknir í félagsvísindum VII, Félagsvísindadeild (bls. 751–763). Reykjavík: Félagsvísindastofnun Háskóla Íslands. Háskólaútgáfan. Leiðin liggur í háskólana – eða hvað?
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126

x

Tímarit um menntarannsóknir

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Tímarit um menntarannsóknir
https://timarit.is/publication/1140

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.