Tímarit um menntarannsóknir - 01.01.2008, Síða 77

Tímarit um menntarannsóknir - 01.01.2008, Síða 77
75 Tímarit um menntarannsóknir, 5. árgangur 2008 This study included all Icelandic schools teaching grades 1 through 10. Data were collected through phone interviews with 9 out of 10 school principals and a questionnaire sent to 19 active music teachers. Findings indicated that 79% of Icelandic schools were offering music taught by a music specialist in 2004-2005, which was a marked improvement from 59% in 1981-1982. According to this study, music was most often taught as a subject in grades 1 - 5. The teaching of music was less common in grades 6 - 8 and rare in grades 9 - 10. Interestingly, school principals without general music programs were not pleased to report that their schools were without music teachers. They attributed failure to hire music teachers more often to a shortage of music teachers rather than circumstances in their schools or for other reasons. Nevertheless, most of the schools without music teachers were severely lacking in appropriate equipment and facilities for teaching music. Schools in rural areas and towns were less likely to have a music specialist and music as a school subject than schools in Reykjavik and its neighbouring communities. The former provided music classes in approximately 75% of schools and the latter had music in 85 – 90% of schools. However, in rural areas it was more common than in Reykjavik to find the schools without music specialists co-operating with the community music schools, e.g. by sharing premises and through pull-out programs subsidized by the local municipality. Of all schools where music was in place as a subject taught by a specialist only 62% had a special music classroom. In Reykjavik and surrounding areas, where schools are relatively large, the proportion of schools with music classrooms was close to 80 percent. The music teachers in this study were rather content with their facilities and working environment. According to the data, many of the music classrooms in Icelandic schools were well equipped with instruments and fulfilled modern standards for such facilities. Still, the music teachers in this study were most concerned with improving equipment for teaching music when asked for improvement suggestions. Other suggestions included smaller group sizes, continuing education for music teachers, and renewed teaching material. The study concluded that music in Icelandic schools was in a better state than previously thought. The point was made that music has been developing as a subject in the curriculum and according to evidence the implementation has been in a positive direction. Suggestions for improvement include changes in the practice of hiring only one music teacher per school and increased emphasis on teaching music in the higher grades. Finally, music education advocates should be encouraged to re-evaluate the tenets of music in compulsory education. Music, as all other subjects, needs to establish its place as an integrated part of children’s education in order to grow towards the future. Heimildaskrá Aðalnámskrá grunnskóla – Tónmennt. (1976). Reykjavík: Menntamálaráðuneytið. Aðalnámskrá grunnskóla – Tónmennt. (1989). Reykjavík: Menntamálaráðuneytið. Aðalnámskrá grunnskóla – listgreinar. (1999). Reykjavík: Menntamálaráðuneytið. Bergþóra Jónsdóttir. (2002). Tónlistarnám í tómarúmi. Morgunblaðið, 26. maí. Guðfinna Dóra Ólafsdóttir, Njáll Sigurðsson, Þórunn Björnsdóttir, Herdís H. Oddsdóttir (1990). Skýrsla starfshóps um útgáfu námsefnis í tónmennt fyrir 4.−6. bekk. Reykjavík: Námsgagnastofnun. Hildur Jóhannesdóttir. (2008). Getur almennur hverfisgrunnskóli í Reykjavík verið tónlistargrunnskóli? Óbirt námsritgerð til M.A. gráðu í mennta- og menningarstjórnun: Háskólinn á Bifröst. Útbreiðsla tónmenntakennslu, aðstæður og viðhorf
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126

x

Tímarit um menntarannsóknir

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Tímarit um menntarannsóknir
https://timarit.is/publication/1140

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.