Fróðskaparrit - 01.01.2008, Síða 130

Fróðskaparrit - 01.01.2008, Síða 130
128 Paper boat in rough waters Heterotopia in Jørgen-Frantz Jacobsen's noi/el Barbara Pappírsbátur í ringum sjógvi Bergur Rønne Moberg PhD. Dpd. of Scandinavian Studies and Linguistics, University of Copenhagen Email: moberg@hum.ku.dk Abstract The article analyzes the conflicting reality of place and modemity in Jørgen-Frantz Jacobsen’s Dano-Faroese novel Barbara (1939). The description of this breaking is based on Michel Foucault's conception of hetero- topia. In the figure of heterotopia the traces crosses each other. The locality gets its dynamic by virtue of the way it acts on the stranger. The article will under- line three examples of heterotopia in the novel: 1) the colony/place 2) the ship and 3) the novel 'itself' (e.g. the many Faroese expressions) with the ship Fortuna as the most important one. The article however consid- eres heterotopia to be far more than just a Dano- Faroese contact zone. The changing times are being connected to modernity as a crisis for language and metaphysics. The heterotopia is expressed as a dyna- mic understanding for this crisis in both the interpre- tive space of art and in the space of action of moder- nity. The novel is explained as a critical commentary to the Enlightenment era which regarded the illusion and imagination to be a false view on things. In other words Barbara conveys a meaningfull, inhabited mo- dernity that functions as a correction to more ratio- nalistic versions of modernity. Barbara is conceived as a writing-back from the periphery to European me- tropoles and modernity in order to give an account of the encounter with a world outside the main current of enlightenment. The main character, Barbara repre- sents something other-worldly in terms of the 'bar- baric' and untamable desire, that is released in contact with the outside world. The novel is itself challenged before it challenges the center and thus it opposes ex- otism. Úrtak Henda greinin er ein viðgerð av røringinum millum stað og modernitet í donsku-føroysku skaldsøguni Bar- bara eftir Jørgen-Frantz Jacobsen (1939). Lýsingin er grundað á hugtakið heterotopia hjá Michel Foucault. í heterotopia umskarast spor frá tveimum ymsum heimum. Staðið verður til ein fundarstað, har dynam- ikkur kyknar upp á mótinum millum tað fremmanda og staðið. Greinin tekur fram trý dømi um heterotopia í skaldsøguni 1) hjáland/stað 2) skipið og 3) sjálvskald- søgan (eitt nú tey nógvu føroysku tiltøkini í skaldsøg- uni), við serligum atliti at skipinum Fortuna. Hetero- topia verður lýst sum meira enn bert eitt danskt-fø- royskt sambandsøki (contact zone). Broytingartíðirnar eru eisini settar í samband við modernitet sum kreppa í máli og metafysikki. Heterotopia-figururin umboðar eina dynamiska fatan av hesari kreppu bæði sum eina kreppu i tilsipingum til sjálva listina og í tilsipingum til modernitet sum virkisrúm. Skaldsøgan verður løgd fram sum ein kritisk viðmerking til upplýsingartíðina, ið vrakaði gyklaverk og hugflog sum eina falska áskoðan. Við øðrum orðum miðlar Barbara eina ímynd av einum innihaldsríkum moderniteti, ið roynist sum ein rættleiðing til meira rationalistiskar útgávur av mod- ernitetinum. í royndini at meta um, hvussu komið verður í samband við heimin uttan fyri tað upplýsing- arliga meginrákið er Barbara hugsað sum eitt aftursvar (writing-back) frá útryðjuni til evropeiskan stórbýar- modernitet. Hetta svar fær skap sum ein afturundir- gerð í einum upplýsingarávirkaðum meginráki. Høv- uðspersónurin Barbara umboðar ein annan heim, sum bæði er ein ógrundaður longsul og ein ótamd ‘bar- barisk' girnd, ið slítur seg leysa, tá ið stað og modern- aðar tíðir stoyta saman. Skaldsøgan er á henda hátt sjálv avbjóðað, áðrenn hon bjóðar 'miðdeplinum' av. Barbara kann tískil eisini sigast at gera upp við eksot- ismu. Fróðskaparrit 56. bók 2008:128-135
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.