Fróðskaparrit - 01.01.2008, Síða 131

Fróðskaparrit - 01.01.2008, Síða 131
PAPER BOATIN ROUGH WATERS 129 Barbara (1939) written by the author-histo- rian Jørgen-Frantz Jacobsen (1900-38) is one of the most well-known Dano-Faeroese novels. Barbara was published in 1939, a year after Jacobsen's untimely death at age 37. It is his only work of fiction. Jørgen-Frantz Jacob- sen grew up within a Dano-Faroese com- munity in Tórshavn on the Faroe Islands. The language of the Faroes first become a living literate language around the year 1900, and Jørgen-Frantz Jacobsen has therefore been more comfortable writing in Danish than Faroese. For the same reason, one-third of all Faroese novels, including Barbara, are writ- ten in Danish.1 As is the case with Indian and African literature, the greatest works of Faroese literature have been written in the language of the colonizers. The other great Dano-Faroese author is William Heinesen, and he and Jacobsen comprise the twin pil- lars of Faroese literature. The nerve in their writing is a heterogeneous strand of expe- rience which communicates Faroese culture through an especially familiar distance. Barbara takes place around the year 1760. The plot is a rather banal romantic in- trigue written into a historical cultural framework. The framework is primarily an acute analysis of the differences between the old and the new society. This is the epic starting point for the encounter - and clash - between a pre-modern peasant culture and the beginning of modernity. The focal Pointofthe novel isthe Faroese woman Bar- bara and her relationship with the Danish priest Mr. Poul. Reflecting the etymology of her name, Barbara represents the 'barbaric', untameable desire that is unleashed in con- tact with the outside world. The goal of this article2 is to analyze the novel's description of the conflicting realities of place using Michel Foucault's conception of heterotopia. Foucault's notion of hetero- topia is inspired by Mikhail Bakhtin’s term "chronotope", which literally means time- space. Chronotopes are Bakhtin's name for the most crucial mutual connection be- tween time- and space-relations. Bakhtin dis- tinguishes between real and literary chrono- topes. In the latter the spatial and temporal characteristics melt together to a meaningful and concrete whole. The notion of hetero- topia expresses the same tense integration of space and time as the chronotope. The concept of heterotopia was first de- veloped by Foucault in a 1967 lecture enti- tled "OfOtherSpaces". Heterotopia emerges as an answer and as an alternative to utopia. In Foucault’s lecture, we read that utopias - unlike heterotopias - are forever condem- ned to remain 'sites with no real place' (Fou- cault 1986: 24). A heterotopia is a kind of counter-site, in which the real sites, those that can be found in the culture, are simul- taneously represented, contested, and in- verted. Places of this kind are outside of all places, even though it may be possible to in- dicate their location in reality. In other words, they are absolutely different from all the sites that they reflect (ibid.: 24).3 Heterotopia is not only a spatial concept but a linguistic one as well. It comes into being as the interference between represen- tational and non-representational practices. This immanent interference occurs when a practice falls back upon itself and questions both itself and all other practices. It is pre- cisely this movement toward itself that en- ables heterotopias to question and contest all other spaces.
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.