Fróðskaparrit - 01.01.2008, Síða 135

Fróðskaparrit - 01.01.2008, Síða 135
PAPER BOAT IN ROUGH WATERS 133 1939: 23). He however, distinguishes himself from the Danish bourgeois on the Faroes by being 'in tune with the people' (ibid.: 50). Heyde represents the interference of hetero- topia between two worlds. The district recorder is the novel's learned, wise character and appears on the scene in the scholarly discussions with Mr. Poul. He is Mr. Poul's counsellor in existential matters. The district recorder gives advice in a context where the meaning in wisdom and advice can no longer protect against anxiety and upheaval. The advice he offers is not a completely formed foundation, but a wisdom of uncer- tainty. The district recorder believes that everything is illusion and vanity, including the wisdom he derives from books. The dis- tance to the bookish learning can also be read as a discrete thematization of the novel itself as an imperfect form compared with life, incarnated in Barbara. Even an authori- tative expression such as literature and wis- dom is thus not sufficient to confront those powers that govern human life and the world. The district recorder admits that he uses wisdom to protect himself against life. He hereby emphasizes the limited perspec- tive of his wisdom - and of every standpoint and thereby all art - in relation to the un- limited and unpredictable reality. But the district recorder nevertheless has a sharp eye for human vanity, which he believes is the foundational driving force in the human being. The wisdom, while inadequate, is acute enough to reveal shortcomings in the rea- son-governed world. The district recorder’s wisdom is practical, dynamic and does not allow itself to be controlled by an abstract, rule-based reason. The district recorder struggles for progress in terms of new fishing experiments and agricultural improvements, but his real passion is to bring ideas about the meaning of life and human edification into the new world. It is an attempt to con- sole oneself to the modern by bringing in the undercurrent of contemplation into the main current of Enlightenment. The district recorder removes himself partly from the En- lightenment era for which he himself is spokesman. In this way the entire Western civilization is seen from the outside. Accord- ing to Enlightenment philosophy, it was nat- ural science that was especially suited to pro- vide explanations that were free of prejudice, and a non-illusory orientation of reality (Hellesnes 2004: 91). But in the novel, these explanations are not sufficient. The district recorder has a sense for the grandeur of Bar- bara's illusion-filled world and for the loss when the glow that is Barbara begins to dim. It is not his longing back in time, but a criti- cal commentary to that part of the Enlight- enment era which regarded the illusion and imagination to be a false view of things. The district recorder is a symbolic figure of a meaningful, inhabited modernity that func- tions as a correction to more rationalistic versions of modernity. The wisdom of the district recorder is beyond or somewhere in between fixity and change, and in the end it is an image of the privilege of a spiritual retirement underlined in the words that a philosopher never is to- tally shipwrecked (Jacobsen 1939:139). As a member of a Dano-Faroese family he incar- nates the notion of heterotopia e.g. the sense of interference in a contact zone. He repre- sents place without place and thus a world beyond binarism.
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.