Tímarit um menntarannsóknir - 01.01.2008, Síða 90

Tímarit um menntarannsóknir - 01.01.2008, Síða 90
88 Tímarit um menntarannsóknir, 5. árgangur 2008 Results The main results of the study indicated that most preschool teachers (93%) viewed giving advice to parents as a part of their job. Close to 70% of the participants said that parents often seek advice in the following three main areas: practical advice about childrearing, developmental advice, and advice regarding discipline. The preschool teachers said they offered advice on their own initiative about equally often in the three areas. They seemed to be confident in their professional ability as 86% of them claimed themselves to be specialists in the education and care of young children. Close to 80% of preschool teachers felt that discipline problems have increased and that parents are less able to deal with them. Over 80% of the teachers felt that parents have too little time for their children. The study showed a correlation between preschool teachers with longer work experience and advice-giving. By looking at cross tabulations one can see that on the whole teachers with more experience were more often asked for advice by parents and more often offered advice on their own initiative. The relationship proved significant in some of the areas of advice. Also, teachers with long work experience significantly more often felt that they were specialists than those with shorter work experience. Discussion Little is officially stated about advice to parents in the job description of preschool teachers. Nevertheless, this research study showed that advice-giving is a substantial part of their co-operation with parents. Both Icelandic and foreign scholars claim that parents need support and advice in their parenting role (Rodd, 2006; Júlíusdóttir, 2001), which is in accordance with the results of the present study. Another interesting result is that teachers with long work experience had more professional confidence. They received more requests for advice and also gave more advice. This is particularly interesting because younger teachers more often had a university degree than the ones with longer work experience. Therefore, it seems that work experience contributes more to perceived professional competence and is a more important factor in relation to advice-giving than a degree in education. It seems safe to conclude that the advisory role of preschool teachers in regard to parent co-operation should be given special consideration in their education. Heimildaskrá Aðalnámskrá leikskóla. (1999). Reykjavík: Menntamálaráðuneytið. Andersen, J. og Rasmussen, K. (1996). Mer foreldresamarbejd. Oslo: Pedagogisk Forum. Amalía Björnsdóttir, Börkur Hansen og Ólafur H. Jóhannsson. (2006). Mótun skólastarfs: Hver er hlutur kennara? Tímarit um menntarannsóknir, 3, 12–24. Baldur Kristjánsson. (2006, 8. október). Bernskan á vogarskálum. Er Ísland barnvænt samfélag? Morgunblaðið. Sótt 20. október 2006 af http://www. mbl.is/mm/gagnasafn/grein.html?grein_ id=1107343. Birna María Svanbjörnsdóttir. (2007). Vilja foreldrar stuðning í foreldrahlutverkinu? Uppeldi og menntun, 16(2), 95–115. Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development. Experiments by nature and design. Cambridge: Harvard University Press. Bryndís Garðarsdóttir og Jóhanna Einarsdóttir. (2007). Á mótum tveggja heima. Samstarf heimila og leikskóla. Í Gunnar Þór Jóhannesson (ritstjóri), Rannsóknir í félagsvísindum VIII (bls. 679–690). Reykjavík: Félagsvísindastofnun Háskóla Íslands. Jónína Sæmundsdóttir og Sólveig Karvelsdóttir
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126

x

Tímarit um menntarannsóknir

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Tímarit um menntarannsóknir
https://timarit.is/publication/1140

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.