Tímarit um menntarannsóknir - 01.01.2008, Blaðsíða 90

Tímarit um menntarannsóknir - 01.01.2008, Blaðsíða 90
88 Tímarit um menntarannsóknir, 5. árgangur 2008 Results The main results of the study indicated that most preschool teachers (93%) viewed giving advice to parents as a part of their job. Close to 70% of the participants said that parents often seek advice in the following three main areas: practical advice about childrearing, developmental advice, and advice regarding discipline. The preschool teachers said they offered advice on their own initiative about equally often in the three areas. They seemed to be confident in their professional ability as 86% of them claimed themselves to be specialists in the education and care of young children. Close to 80% of preschool teachers felt that discipline problems have increased and that parents are less able to deal with them. Over 80% of the teachers felt that parents have too little time for their children. The study showed a correlation between preschool teachers with longer work experience and advice-giving. By looking at cross tabulations one can see that on the whole teachers with more experience were more often asked for advice by parents and more often offered advice on their own initiative. The relationship proved significant in some of the areas of advice. Also, teachers with long work experience significantly more often felt that they were specialists than those with shorter work experience. Discussion Little is officially stated about advice to parents in the job description of preschool teachers. Nevertheless, this research study showed that advice-giving is a substantial part of their co-operation with parents. Both Icelandic and foreign scholars claim that parents need support and advice in their parenting role (Rodd, 2006; Júlíusdóttir, 2001), which is in accordance with the results of the present study. Another interesting result is that teachers with long work experience had more professional confidence. They received more requests for advice and also gave more advice. This is particularly interesting because younger teachers more often had a university degree than the ones with longer work experience. Therefore, it seems that work experience contributes more to perceived professional competence and is a more important factor in relation to advice-giving than a degree in education. It seems safe to conclude that the advisory role of preschool teachers in regard to parent co-operation should be given special consideration in their education. Heimildaskrá Aðalnámskrá leikskóla. (1999). Reykjavík: Menntamálaráðuneytið. Andersen, J. og Rasmussen, K. (1996). Mer foreldresamarbejd. Oslo: Pedagogisk Forum. Amalía Björnsdóttir, Börkur Hansen og Ólafur H. Jóhannsson. (2006). Mótun skólastarfs: Hver er hlutur kennara? Tímarit um menntarannsóknir, 3, 12–24. Baldur Kristjánsson. (2006, 8. október). Bernskan á vogarskálum. Er Ísland barnvænt samfélag? Morgunblaðið. Sótt 20. október 2006 af http://www. mbl.is/mm/gagnasafn/grein.html?grein_ id=1107343. Birna María Svanbjörnsdóttir. (2007). Vilja foreldrar stuðning í foreldrahlutverkinu? Uppeldi og menntun, 16(2), 95–115. Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development. Experiments by nature and design. Cambridge: Harvard University Press. Bryndís Garðarsdóttir og Jóhanna Einarsdóttir. (2007). Á mótum tveggja heima. Samstarf heimila og leikskóla. Í Gunnar Þór Jóhannesson (ritstjóri), Rannsóknir í félagsvísindum VIII (bls. 679–690). Reykjavík: Félagsvísindastofnun Háskóla Íslands. Jónína Sæmundsdóttir og Sólveig Karvelsdóttir
Blaðsíða 1
Blaðsíða 2
Blaðsíða 3
Blaðsíða 4
Blaðsíða 5
Blaðsíða 6
Blaðsíða 7
Blaðsíða 8
Blaðsíða 9
Blaðsíða 10
Blaðsíða 11
Blaðsíða 12
Blaðsíða 13
Blaðsíða 14
Blaðsíða 15
Blaðsíða 16
Blaðsíða 17
Blaðsíða 18
Blaðsíða 19
Blaðsíða 20
Blaðsíða 21
Blaðsíða 22
Blaðsíða 23
Blaðsíða 24
Blaðsíða 25
Blaðsíða 26
Blaðsíða 27
Blaðsíða 28
Blaðsíða 29
Blaðsíða 30
Blaðsíða 31
Blaðsíða 32
Blaðsíða 33
Blaðsíða 34
Blaðsíða 35
Blaðsíða 36
Blaðsíða 37
Blaðsíða 38
Blaðsíða 39
Blaðsíða 40
Blaðsíða 41
Blaðsíða 42
Blaðsíða 43
Blaðsíða 44
Blaðsíða 45
Blaðsíða 46
Blaðsíða 47
Blaðsíða 48
Blaðsíða 49
Blaðsíða 50
Blaðsíða 51
Blaðsíða 52
Blaðsíða 53
Blaðsíða 54
Blaðsíða 55
Blaðsíða 56
Blaðsíða 57
Blaðsíða 58
Blaðsíða 59
Blaðsíða 60
Blaðsíða 61
Blaðsíða 62
Blaðsíða 63
Blaðsíða 64
Blaðsíða 65
Blaðsíða 66
Blaðsíða 67
Blaðsíða 68
Blaðsíða 69
Blaðsíða 70
Blaðsíða 71
Blaðsíða 72
Blaðsíða 73
Blaðsíða 74
Blaðsíða 75
Blaðsíða 76
Blaðsíða 77
Blaðsíða 78
Blaðsíða 79
Blaðsíða 80
Blaðsíða 81
Blaðsíða 82
Blaðsíða 83
Blaðsíða 84
Blaðsíða 85
Blaðsíða 86
Blaðsíða 87
Blaðsíða 88
Blaðsíða 89
Blaðsíða 90
Blaðsíða 91
Blaðsíða 92
Blaðsíða 93
Blaðsíða 94
Blaðsíða 95
Blaðsíða 96
Blaðsíða 97
Blaðsíða 98
Blaðsíða 99
Blaðsíða 100
Blaðsíða 101
Blaðsíða 102
Blaðsíða 103
Blaðsíða 104
Blaðsíða 105
Blaðsíða 106
Blaðsíða 107
Blaðsíða 108
Blaðsíða 109
Blaðsíða 110
Blaðsíða 111
Blaðsíða 112
Blaðsíða 113
Blaðsíða 114
Blaðsíða 115
Blaðsíða 116
Blaðsíða 117
Blaðsíða 118
Blaðsíða 119
Blaðsíða 120
Blaðsíða 121
Blaðsíða 122
Blaðsíða 123
Blaðsíða 124
Blaðsíða 125
Blaðsíða 126

x

Tímarit um menntarannsóknir

Beinir tenglar

Ef þú vilt tengja á þennan titil, vinsamlegast notaðu þessa tengla:

Tengja á þennan titil: Tímarit um menntarannsóknir
https://timarit.is/publication/1140

Tengja á þetta tölublað:

Tengja á þessa síðu:

Tengja á þessa grein:

Vinsamlegast ekki tengja beint á myndir eða PDF skjöl á Tímarit.is þar sem slíkar slóðir geta breyst án fyrirvara. Notið slóðirnar hér fyrir ofan til að tengja á vefinn.