Jökull


Jökull - 01.01.2004, Síða 89

Jökull - 01.01.2004, Síða 89
Society report 1974 Spring Icelandic Glaciological Society Expedition to Vatnajökull Richard S. Williams, Jr.1 and Magnús Már Magnússon2 1 U.S. Geological Survey, Woods Hole Science Center Woods Hole, MA 02543-1598 U.S.A.; e-mail: rswilliams@usgs.gov 2 International Glaciological Society, Lensfield Road, Cambridge CB2 1ER U.K.; e-mail: magnus@igsoc.org Abstract — From 25 May to 3 June 1974, the Iceland Glaciological Research Society undertook an exped- ition to the western and northern parts of Vatnajökull. Fourteen members of the expedition, led by Gunnar Guðmundsson and Carl Eiríksson, traveled over the surface of the ice cap from Jökulheimar at the margin of Tungnárjökull to Grímsfjall (Svíahnúkur eystri). Subsequently, the expedition traveled from Grímsfjall to Grímsvötn to establish the elevation of the snow-and ice-covered surface and to make snowpit measurements of the 1973-1974 accumulation. From Grímsfjall they traversed to Kverkfjöll and Hveradalur, back to Grímsfjall, and then returned to Jökulheimar. 25 May: Two snowcats, a Canadian Bombardier and a U.S. Navy snowcat, and other equipment were transported from Gunnar Guðmundsson hf., Reykjavík, to Jökul- heimar. From Jökulheimar, the snowcats and sledge were moved up onto the sloping, dirt-cone-covered surface of Tungnárjökull. 26 May: We spent the morning loading the snowcats and sled- ge and calibrating the navigational equipment, and departed for Grímsfjall at 1315 hr. At first, progress was very slow in the Bombardier because of wet snow and slush. We progressed more rapidly once metal cleats were affixed to the treads of the Bombardier, under the supervision of Gunnar Guðmundsson, who drove the Bombardier. At 1930 hr, the transmission in the Bombardier failed. We called Reykjavík by radi- ophone and located a transmission in Akureyri. We were told that a transmission would be transported by an Icelandic Coast Guard helicopter around noon the following day, weather permitting. We erected three tents at an elevation of about 1,000 m on the terminus of Tungnárjökull in a snowstorm. 27 May: The weather cleared overnight, followed by a signifi- cant drop in temperature. A strong wind produced a noticeable chill, but the day dawned bright and sunny. The Icelandic Coast Guard helicopter (TF-GNA) arri- ved with the new transmission, seals, and lubricants, as promised (Figure 1). The replacement transmissi- on was installed by 1600 hr, and we departed for Grímsvötn. Initially, soft snow slowed us until 2200 hr, when we encountered a harder snow surface. By attaching ropes to the Bombardier, Bára Guðmunds- dóttir, Soffía Vernharðsdóttir, and Hildigunnur Þor- steinsdóttir skied over the firmer snow surface. Th- ere was very little wind, that night, and the clear sky revealed a gibbous Moon. We stopped to refuel at 2300 hr, at which time we spotted 6 or 7 birds, flying low over the surface of the ice cap, heading in a nort- hwesterly direction. 28 May: We arrived at the hut on Grímsfjall at 0200 hr, a cold (-12◦C) windy location overlooking the Grímsvötn caldera. The hut was encrusted with rime ice and hard-crusted snow. It took about 1.5 hr to dig out the doorway and enter the hut. Inside, the hut had a “Dr. Zhivago” look, with ice frozen on the ceiling, which JÖKULL No. 54, 2004 89
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144

x

Jökull

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Jökull
https://timarit.is/publication/1155

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.