Fróðskaparrit - 01.01.2008, Síða 134

Fróðskaparrit - 01.01.2008, Síða 134
132 PAPER BOATIN ROUGH WATERS ln the final analysis, it is not only about progress, but also about destiny and identity. Barbara’s essence gives birth to a cascade of questions about the insecure foundation of identification. For example, it is asked, 'Who is Barbara?' (Jacobsen 1939: 133). The novel answers this question without answering by saying that she lights up with her dress of many colours and high spirit, and that this game finally ends at a point (ibid.: 134). Bar- bara is the force of life and a grand illusion in a world of salt and darkness. But as a character, Barbara is also chal- lenged by the movements caused by the For- tuna. She would not have been who she is if the priests had not come to the Faroes. And at the end of the novel, she makes a failed at- tempt to reach the Fortuna, which is heading toward Copenhagen with her lover Andreas on board. Barbara thus fails in her attempt to satisfy the demands for change imposed on her by modernity. Just like Mr. Poul she is a victim of the oncoming modernity, which as an anonymous power moves things and people around. In the meantime, however, the narrator has idealized her so strongly that it is primarily the uncaptured nature of her essence which is left behind. The point, however, is the breach between the modern and that which cannot be modernized. The connotations of the wildness contained in the name Barbara reflect an oncoming mod- ern gaze upon her as Other. But this gaze should be seen as a reference to a world which cannot be modernised and repre- sented, rather as than an objectivising, colo- nizing gaze on the Atlantic world. The novel underlines this through Mr. Poul as an un- finished subjectivity, who in advance is not stabile enough to create the Other as a counter image. I therefore see the colonial contact zone of the novel as a part of a gen- eral modern context rather than as a relation of power between colonialists and the colo- nized.6 As a symbol of inexpressible experience the Barbara-figure is not only challenged, but also challenges the modern gaze on itself. The world of Barbara in other words does not allow itself to be demystified. It is the pe- riphery that writes back to the Europe of me- tropoles in order to give an account of the encounter with another world which cannot be contained in words. But before the novel in this way challenges the center, it is itself challenged as representative for the periph- ery by a modern European consciousness. The novel's self-consciousness accords with Foucault’s view of the ship in European liter- ature. Foucault represents the ship as a het- erotopia, from which the entire Western civ- ilization is seen from outside. The sea narrative questions not only its own founda- tion but also reaches beyond itself to ques- tion the foundation of a world that for sev- eral centuries had been run in all sorts of ways by ships (Casarino 2002:13). From the sixteenth century until the present, Foucault says, the ship has been not only the great in- strument of economic development, but also the greatest reserve of the imagination. This is why Foucault characterises the ship as the heterotopia par excellence. The district recorder Johan Hendrik Heyde is the character who most clearly rep- resents the ship as symbol of development, fantasy and reflexion. Heyde is part of the Danish officialdom in Tórshavn and comes from an old family with lots of foreign blood in it, but well-rooted in the Faroes (Jacobsen
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.