Fróðskaparrit - 01.01.2008, Blaðsíða 134

Fróðskaparrit - 01.01.2008, Blaðsíða 134
132 PAPER BOATIN ROUGH WATERS ln the final analysis, it is not only about progress, but also about destiny and identity. Barbara’s essence gives birth to a cascade of questions about the insecure foundation of identification. For example, it is asked, 'Who is Barbara?' (Jacobsen 1939: 133). The novel answers this question without answering by saying that she lights up with her dress of many colours and high spirit, and that this game finally ends at a point (ibid.: 134). Bar- bara is the force of life and a grand illusion in a world of salt and darkness. But as a character, Barbara is also chal- lenged by the movements caused by the For- tuna. She would not have been who she is if the priests had not come to the Faroes. And at the end of the novel, she makes a failed at- tempt to reach the Fortuna, which is heading toward Copenhagen with her lover Andreas on board. Barbara thus fails in her attempt to satisfy the demands for change imposed on her by modernity. Just like Mr. Poul she is a victim of the oncoming modernity, which as an anonymous power moves things and people around. In the meantime, however, the narrator has idealized her so strongly that it is primarily the uncaptured nature of her essence which is left behind. The point, however, is the breach between the modern and that which cannot be modernized. The connotations of the wildness contained in the name Barbara reflect an oncoming mod- ern gaze upon her as Other. But this gaze should be seen as a reference to a world which cannot be modernised and repre- sented, rather as than an objectivising, colo- nizing gaze on the Atlantic world. The novel underlines this through Mr. Poul as an un- finished subjectivity, who in advance is not stabile enough to create the Other as a counter image. I therefore see the colonial contact zone of the novel as a part of a gen- eral modern context rather than as a relation of power between colonialists and the colo- nized.6 As a symbol of inexpressible experience the Barbara-figure is not only challenged, but also challenges the modern gaze on itself. The world of Barbara in other words does not allow itself to be demystified. It is the pe- riphery that writes back to the Europe of me- tropoles in order to give an account of the encounter with another world which cannot be contained in words. But before the novel in this way challenges the center, it is itself challenged as representative for the periph- ery by a modern European consciousness. The novel's self-consciousness accords with Foucault’s view of the ship in European liter- ature. Foucault represents the ship as a het- erotopia, from which the entire Western civ- ilization is seen from outside. The sea narrative questions not only its own founda- tion but also reaches beyond itself to ques- tion the foundation of a world that for sev- eral centuries had been run in all sorts of ways by ships (Casarino 2002:13). From the sixteenth century until the present, Foucault says, the ship has been not only the great in- strument of economic development, but also the greatest reserve of the imagination. This is why Foucault characterises the ship as the heterotopia par excellence. The district recorder Johan Hendrik Heyde is the character who most clearly rep- resents the ship as symbol of development, fantasy and reflexion. Heyde is part of the Danish officialdom in Tórshavn and comes from an old family with lots of foreign blood in it, but well-rooted in the Faroes (Jacobsen
Blaðsíða 1
Blaðsíða 2
Blaðsíða 3
Blaðsíða 4
Blaðsíða 5
Blaðsíða 6
Blaðsíða 7
Blaðsíða 8
Blaðsíða 9
Blaðsíða 10
Blaðsíða 11
Blaðsíða 12
Blaðsíða 13
Blaðsíða 14
Blaðsíða 15
Blaðsíða 16
Blaðsíða 17
Blaðsíða 18
Blaðsíða 19
Blaðsíða 20
Blaðsíða 21
Blaðsíða 22
Blaðsíða 23
Blaðsíða 24
Blaðsíða 25
Blaðsíða 26
Blaðsíða 27
Blaðsíða 28
Blaðsíða 29
Blaðsíða 30
Blaðsíða 31
Blaðsíða 32
Blaðsíða 33
Blaðsíða 34
Blaðsíða 35
Blaðsíða 36
Blaðsíða 37
Blaðsíða 38
Blaðsíða 39
Blaðsíða 40
Blaðsíða 41
Blaðsíða 42
Blaðsíða 43
Blaðsíða 44
Blaðsíða 45
Blaðsíða 46
Blaðsíða 47
Blaðsíða 48
Blaðsíða 49
Blaðsíða 50
Blaðsíða 51
Blaðsíða 52
Blaðsíða 53
Blaðsíða 54
Blaðsíða 55
Blaðsíða 56
Blaðsíða 57
Blaðsíða 58
Blaðsíða 59
Blaðsíða 60
Blaðsíða 61
Blaðsíða 62
Blaðsíða 63
Blaðsíða 64
Blaðsíða 65
Blaðsíða 66
Blaðsíða 67
Blaðsíða 68
Blaðsíða 69
Blaðsíða 70
Blaðsíða 71
Blaðsíða 72
Blaðsíða 73
Blaðsíða 74
Blaðsíða 75
Blaðsíða 76
Blaðsíða 77
Blaðsíða 78
Blaðsíða 79
Blaðsíða 80
Blaðsíða 81
Blaðsíða 82
Blaðsíða 83
Blaðsíða 84
Blaðsíða 85
Blaðsíða 86
Blaðsíða 87
Blaðsíða 88
Blaðsíða 89
Blaðsíða 90
Blaðsíða 91
Blaðsíða 92
Blaðsíða 93
Blaðsíða 94
Blaðsíða 95
Blaðsíða 96
Blaðsíða 97
Blaðsíða 98
Blaðsíða 99
Blaðsíða 100
Blaðsíða 101
Blaðsíða 102
Blaðsíða 103
Blaðsíða 104
Blaðsíða 105
Blaðsíða 106
Blaðsíða 107
Blaðsíða 108
Blaðsíða 109
Blaðsíða 110
Blaðsíða 111
Blaðsíða 112
Blaðsíða 113
Blaðsíða 114
Blaðsíða 115
Blaðsíða 116
Blaðsíða 117
Blaðsíða 118
Blaðsíða 119
Blaðsíða 120
Blaðsíða 121
Blaðsíða 122
Blaðsíða 123
Blaðsíða 124
Blaðsíða 125
Blaðsíða 126
Blaðsíða 127
Blaðsíða 128
Blaðsíða 129
Blaðsíða 130
Blaðsíða 131
Blaðsíða 132
Blaðsíða 133
Blaðsíða 134
Blaðsíða 135
Blaðsíða 136
Blaðsíða 137
Blaðsíða 138
Blaðsíða 139
Blaðsíða 140
Blaðsíða 141
Blaðsíða 142
Blaðsíða 143
Blaðsíða 144
Blaðsíða 145
Blaðsíða 146
Blaðsíða 147
Blaðsíða 148
Blaðsíða 149
Blaðsíða 150
Blaðsíða 151
Blaðsíða 152
Blaðsíða 153
Blaðsíða 154
Blaðsíða 155
Blaðsíða 156
Blaðsíða 157
Blaðsíða 158
Blaðsíða 159
Blaðsíða 160
Blaðsíða 161
Blaðsíða 162
Blaðsíða 163
Blaðsíða 164
Blaðsíða 165
Blaðsíða 166
Blaðsíða 167
Blaðsíða 168
Blaðsíða 169
Blaðsíða 170
Blaðsíða 171
Blaðsíða 172
Blaðsíða 173
Blaðsíða 174
Blaðsíða 175
Blaðsíða 176
Blaðsíða 177
Blaðsíða 178
Blaðsíða 179
Blaðsíða 180
Blaðsíða 181
Blaðsíða 182
Blaðsíða 183
Blaðsíða 184
Blaðsíða 185
Blaðsíða 186
Blaðsíða 187
Blaðsíða 188
Blaðsíða 189
Blaðsíða 190
Blaðsíða 191
Blaðsíða 192
Blaðsíða 193
Blaðsíða 194
Blaðsíða 195
Blaðsíða 196
Blaðsíða 197
Blaðsíða 198
Blaðsíða 199
Blaðsíða 200

x

Fróðskaparrit

Beinir tenglar

Ef þú vilt tengja á þennan titil, vinsamlegast notaðu þessa tengla:

Tengja á þennan titil: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Tengja á þetta tölublað:

Tengja á þessa síðu:

Tengja á þessa grein:

Vinsamlegast ekki tengja beint á myndir eða PDF skjöl á Tímarit.is þar sem slíkar slóðir geta breyst án fyrirvara. Notið slóðirnar hér fyrir ofan til að tengja á vefinn.