Hinsegin dagar í Reykjavík - Aug 2015, Page 15

Hinsegin dagar í Reykjavík - Aug 2015, Page 15
Skólar og skólakerfi eru íhaldssamar, heterósexískar og heterónormatívar stofnanir sem reyna að viðhalda ákveðnu rými fyrir gagnkynhneigð gildi og gera ráð fyrir að allir séu gagnkyn- hneigðir. Vitundin um að einhver annar úr sama umhverfi beri tilfinningar sem eru áþekkar manns eigin er mjög dýrmæt. Í viðtölunum sem ég tók kom oft fram að það hefði hjálpað mikið við ferlið að koma úr skápnum að hafa orðið vitni að því að aðrir í skólanum hefðu komið út og hvernig umhverfið brást við því. Þetta snýst um að auka sýnileika hinsegin fólks innan skólakerfisins; að það sé ekki falið og að þeir sem eru að kljást við tilfinningar sínar viti að þeir eru ekki einir. Skólakerfið er frosið í tíma upp að vissu marki þó að við séum vissulega komin skrefi lengra en þegar ég var sjálfur í framhaldsskóla því þá var aldrei talað um þessa hluti. Þó að skólakerfið sé þungt í vöfum eru viðhorfin í samfélaginu jákvæðari, bæði meðal nemanda og kennara. Íslenska námskráin sem var samþykkt 2010–2011 er ein sú framsæknasta sem finnst á Norðurlöndum þegar kemur að hinsegin fræðslu. Í henni koma fram ákvæði þess efnis að skólar þurfi að taka tillit til mismunandi breyta eins og kynferðis, kyngervis og kynhneigðar en skólarnir hafa ekki náð að tileinka sér þau gildi sem þar koma fram. Það sem skortir er framkvæmd á þessari stefnu og að brúa gjána sem enn er til staðar milli skólakerfisins og samfélagsins. A gap between the secondary schools and Icelandic society Jón Ingvar Kjaran, PhD, is a researcher/ lecturer at the University of Iceland, School of Education. His main fields include in education theory and policy, queer and gender studies within education. In this interview Jón talks about his PhD dissertation, "Queering the Icelandic upper secondary schools: Heteronormative discourse and the experiences of queer students in Icelandic upper secondary school". It focuses on the heteronormative discourse and the experiences of queer students in Icelandic upper secondary schools. The study was conducted at two upper secondary schools over the period of two year. The participants were born between 1987 and 1993 and had graduated or were still attending an upper secondary school. The findings of his study suggest that young people who are questioning their gender identity, sexuality or both, find it difficult to come to terms with their feelings during their formative years in upper secondary school.This depends on the individual and the particular school settings. LGBT students face difficulties when coming into the open with their feelings, although the scale and scope of these difficulties varied among the participants. Institutionalized heterosexism, either subtle or overt, is interwoven into the school culture and social interactions of faculty members and students. In addition, gender and sexuality within the upper secondary school are still constructed around the discourse of heteronormativity, in some instances marginalizing those students that do not conform to the dominant group of either gender or sexuality. 15

x

Hinsegin dagar í Reykjavík

Direct Links

If you want to link to this newspaper/magazine, please use these links:

Link to this newspaper/magazine: Hinsegin dagar í Reykjavík
https://timarit.is/publication/1512

Link to this issue:

Link to this page:

Link to this article:

Please do not link directly to images or PDFs on Timarit.is as such URLs may change without warning. Please use the URLs provided above for linking to the website.