AVS. Arkitektúr verktækni skipulag - 01.04.2002, Blaðsíða 93

AVS. Arkitektúr verktækni skipulag - 01.04.2002, Blaðsíða 93
methodology applies to a skylight, which appears as a glass mountain, and a marker from the outdoor terrace on the rooftop of the new addition. The rooftop terrace is basically a clearly-defined outdoor room surrounded by a two-meter high pink coloured wall, which cuts the surrounding backstage cityscape and gives a constant reference to the different points of view. Perhaps it is a kind of oblique homage to the master architect of sun and shade, Luis Barragan. The old building was once divided by a middle bearing concrete wall, which was completely removed. The steel l-beams are left exposed to give witness to that rather complicated operation of engineering. The interior arrangement aims to create a maximum and somewhat harsh visual and dynamic flow, which contrasts with the milder setting of atmosphere as manifested in the wooden settings and the white leather furniture. Patrons experience a round-a-bout shift from consciously-designed tight corridors to wider and more generous spaces, which encourage interac- tion with the architectural qualities of the place as well with other guests. The layout is meant to work physi- cally as an icebreaker. The restaurant is further seg- mented into 4-5 sections, which are all closely inter- locked; the “street café” within the fishtank glass in the front leeds after a passage through an imaginary gate formed by the weightless, free-floating stairway and tilt- ed sharpend cornered double high column containing the air condition systems to the bar. The elliptically- shaped bar encourages visual communication and flow. Above, a white, hung ceiling piays off regularly and irregularly placed halogen lights according to the position of the viewer, a distant pun on a typical Sol Lewitt white grid sculpture or Alvar Aaltos column placement. Under the seats of the bar area is a glass floor and it is quite entertaining, even exciting for some strange birds to observe the dangling feet from under- neath. The neatly-shaped barstools are especially designed for the place and its legs are designed humourisly as a hybrid between a volptuous femine shape and a tight masculine gesture. The low-hung ceiling gradually falls down to a minium height as one gets further into the place, but opens up rapidly at the dance floor into the sharp triangular skylight with the floor descending several steps simualtaniously, creat- ing an exhilarating sense of wonder as so often simi- larly created in the architecture by someone like Frank Lloyd Wright or Gunnar Aspelund. The top floor of Kaffi List is contemplated as a some- what more silent dining place with its view down to the street and all the way down three floors to the base- ment behind the glass wall. A generous neon light out- side on the wall gives a dusky pink light at night. The many sandblasted glass partitions have a written moral, each in Spanish, coming from the families of peasant living and food culture, cultivating simple truths and pleasures. They are written in the font most commonly used by newspapers in Spain during the for- mer half of last century and carefully chosen by the dis- tinguished lcelandic authors Guöbergur Bergson and Örnólfur Árnason. ■ Kaffi List is designed by HUGSMIÐ architects, Guðjón Bjarnason architect and artist. Client: Pórdís Guðjónsdóttir and Augustin Navarro. Design assistant: Gulleik Lövskar, int. arch. Engineering and air conditioning: Víösjá Engineers. Ironsmith: Jón V. Aðalsteinsson. Wood and panel construction: Kompaníið. General Carpentry: Pórir Arngrímsson. Electricity: Straumver and Tera. Painting: Svanur and Jói. Text and sandblasted glass: Óli Th. Lighting: Borgarljós. Marble: Álfaborg. Glass: íspan. 91
Blaðsíða 1
Blaðsíða 2
Blaðsíða 3
Blaðsíða 4
Blaðsíða 5
Blaðsíða 6
Blaðsíða 7
Blaðsíða 8
Blaðsíða 9
Blaðsíða 10
Blaðsíða 11
Blaðsíða 12
Blaðsíða 13
Blaðsíða 14
Blaðsíða 15
Blaðsíða 16
Blaðsíða 17
Blaðsíða 18
Blaðsíða 19
Blaðsíða 20
Blaðsíða 21
Blaðsíða 22
Blaðsíða 23
Blaðsíða 24
Blaðsíða 25
Blaðsíða 26
Blaðsíða 27
Blaðsíða 28
Blaðsíða 29
Blaðsíða 30
Blaðsíða 31
Blaðsíða 32
Blaðsíða 33
Blaðsíða 34
Blaðsíða 35
Blaðsíða 36
Blaðsíða 37
Blaðsíða 38
Blaðsíða 39
Blaðsíða 40
Blaðsíða 41
Blaðsíða 42
Blaðsíða 43
Blaðsíða 44
Blaðsíða 45
Blaðsíða 46
Blaðsíða 47
Blaðsíða 48
Blaðsíða 49
Blaðsíða 50
Blaðsíða 51
Blaðsíða 52
Blaðsíða 53
Blaðsíða 54
Blaðsíða 55
Blaðsíða 56
Blaðsíða 57
Blaðsíða 58
Blaðsíða 59
Blaðsíða 60
Blaðsíða 61
Blaðsíða 62
Blaðsíða 63
Blaðsíða 64
Blaðsíða 65
Blaðsíða 66
Blaðsíða 67
Blaðsíða 68
Blaðsíða 69
Blaðsíða 70
Blaðsíða 71
Blaðsíða 72
Blaðsíða 73
Blaðsíða 74
Blaðsíða 75
Blaðsíða 76
Blaðsíða 77
Blaðsíða 78
Blaðsíða 79
Blaðsíða 80
Blaðsíða 81
Blaðsíða 82
Blaðsíða 83
Blaðsíða 84
Blaðsíða 85
Blaðsíða 86
Blaðsíða 87
Blaðsíða 88
Blaðsíða 89
Blaðsíða 90
Blaðsíða 91
Blaðsíða 92
Blaðsíða 93
Blaðsíða 94
Blaðsíða 95
Blaðsíða 96
Blaðsíða 97
Blaðsíða 98
Blaðsíða 99
Blaðsíða 100

x

AVS. Arkitektúr verktækni skipulag

Beinir tenglar

Ef þú vilt tengja á þennan titil, vinsamlegast notaðu þessa tengla:

Tengja á þennan titil: AVS. Arkitektúr verktækni skipulag
https://timarit.is/publication/1784

Tengja á þetta tölublað:

Tengja á þessa síðu:

Tengja á þessa grein:

Vinsamlegast ekki tengja beint á myndir eða PDF skjöl á Tímarit.is þar sem slíkar slóðir geta breyst án fyrirvara. Notið slóðirnar hér fyrir ofan til að tengja á vefinn.