Íslenskt mál og almenn málfræði - 01.01.2022, Síða 148

Íslenskt mál og almenn málfræði - 01.01.2022, Síða 148
Þóra Másdóttir, Sharynne McLeod og Kathryn Crowe. 2021. Icelandic children’s acquisi- tion of single consonants and consonant clusters. Journal of Speech, Language, and Hearing Research 64:1490–1502. <https://doi.org/10.1044/2021_JSLHR-20-00463>. Lykilorð: hljóðkerfisþróun, hljóðferlagreining, hljóðmyndun, málhljóðaröskun, íslenska Keywords: phonological development, phonological process analysis, articulation, speech sound disorder, Icelandic summary ‘Phonological processes in the speech of three- and four-year-old Icelandic children with a speech sound disorder’ Children with suspected speech sound disorders are usually assessed by administering a standardized test of articulation and phonology. Data are collected by testing speech sounds in different word positions, initial, medial, and final. Error patterns in children’s speech are, however, commonly assessed by conducting a phonological process analysis. Phonological processes are systematic changes and simplifications that can affect entire categories of phonemes based on place and manner of articulation and voicing, in addi- tion to assimilation processes and segment deletions. This type of analysis is still not widely used by speech and language therapists (SLTs) in Iceland. In order to use it as an appropriate clinical tool, developmental norms have already been established (Anna Lísa Benediktsdóttir 2018). However, it is also important to gain insight into the speech of children with speech sound disorders, so phonological process analysis can be further adjusted to the needs of SLTs and their clients. The main objective of this study was to compare the phonological processes of Icelandic-speaking children diagnosed with a speech sound disorder to those with typical speech sound development, to further strengthen the phonological process analysis in the Icelandic context. More specifically, whether the number and types of processes were the same or different between the two groups of participants. Twenty-eight Icelandic-speaking preschool-children diagnosed with a speech sound disorder participated in the study. The children were divided into two age groups, 3;0– 3;11 and 4;0–4;11. The study was based on the developmental norms de scribed by Anna Lísa Benediktsdóttir (2018). The data for this study were examined using phonological process analysis as had been applied in the developmental study. The results show that phonological processes present in the speech of children in the experimental group were comparable to the ones found in the speech of children in the control group; both groups used similar processes. However, the number of active phono- logical processes was significantly higher statistically for children in the experimental group. Further, the variability of processes was greater among children in the experimental group. On the other hand, the number of active processes decreased with age. The results further support that disordered speech in older children resembles speech patterns of younger typically developing children. Þóra Másdóttir o.fl.148
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204
Síða 205
Síða 206
Síða 207
Síða 208
Síða 209
Síða 210
Síða 211
Síða 212
Síða 213
Síða 214
Síða 215
Síða 216
Síða 217
Síða 218
Síða 219
Síða 220
Síða 221
Síða 222
Síða 223
Síða 224
Síða 225
Síða 226
Síða 227
Síða 228
Síða 229
Síða 230
Síða 231
Síða 232
Síða 233
Síða 234
Síða 235
Síða 236
Síða 237
Síða 238
Síða 239

x

Íslenskt mál og almenn málfræði

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Íslenskt mál og almenn málfræði
https://timarit.is/publication/832

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.