Fróðskaparrit - 01.01.2008, Síða 150

Fróðskaparrit - 01.01.2008, Síða 150
148 TRÝ KVÆÐI EFTIRJENS HENDRIK DJURHUUS hevur yrkt hetta. Samanborið við „Eirik og Rollar" líkist henda beinleiðis uppíleggingin hjá frásøgufólkinum ikki yrkingarlagi hans- ara. Tilsipingar og viðmerkingar har til sam- tíðar viðurskifti eru nógv snøggari enn hesi ørindini um Trónd. Yrkjandi feðgar Jóannes Patursson skrivar í „Gyltubók", at broytti hugburðurin um Trónd í Gøtu skuldi vera „ein skjøldur ímóti tí mikla rósi," faðirin, Sjóvarbóndin eldri, veitir Sigmundi: „TÍ søgn- in sigur, at í yrkingum var oftast andróður feðganna millum." (Patursson 1979:149). Andsøgnin millum feðgarnar viðvíkjandi hetjumyndunum av Sigmundi og Tróndi er kanska ikki so greið, verður ivin um upprun- an til rósandi ørindini um Trónd í Gøtu tikin við. Men andsøgnin millum tær báðar hetj- urnar í Føroy'mgasøgu er kortini ein ideologisk sannroynd, sum øðrumegin stavar úr „Sig- munds rímuni" eftir Jens Chr. Djurhuus, har Sigmundur er tann lýsandi fyrimyndin, og hinumegin stavar frá „Gøtuskeggjum" á manna munni, har nøkur ørindi eru sett aftur at høvuðssøguni í kvæðinum um sorg Tróndar um støðuna í Føroyum og lýsir hann sum romantiska hetju, sum „alskaði" Føroyar (Ibid. 41). Tí er tað ikki, sum Jóannes Patursson sig- ur, prógv um andsøgn millum Jens Christian ogjens Hendrik Djurhuus um Sigmund og Trónd. Men tað er ein søga á manna munni. Og tann søgan er vorðin ein sera virkin myta í føroyskari søgu. Rógvi Thomsen (1993) hev- ur kannað, hvussu teir báðir Tróndur og Sig- mundur í bókmentum og skaldskapi hava skiftst um og kappast um at vera fyrimynd hjá tjóðini. Hann vísir á, at Føroyingasøga og serliga tolkingaravSigmundi ogTróndi hava stóran týdning í nógvum skaldsligum verk- um og tískil avgerandi ávirkan á skapanina og menningina av samleika hjá føroyingum. Men sum við allari hugmyndafrøði ber ofta til at staðfesta, at hon er har, men illa at meta um, hvørja ítøkiliga ávirkan hon hevur havt. Bókmentaligir feðgar Jens Christian ogjens Hendrik Djurhuus vóru feðgar, men teir vóru eisini bókmentaligir feðgar. Bæði tekstir teirra og søgur um høv- undarnar siga frá andsøgn millum teir, sum samsvarar við tað stríð, sum bókmentafrøðin hevur víst á millum rithøvundar í ymsum ættarliðum (Bloom, 1973). Yngri Sjóvarbóndin, Jens Hendrik Djur- huus, yrkti eins og eldri Sjóvarbóndin, Jens Chr. Djurhuus, við evni úr Føroyingasøgu, og Jens Hendrik broytir eins og faðirin í serligum førum hugburðin um týðandi fyribrigdi. Jens Hendrik Djurhuus fylgir pápanum, men ger eisini upp við hann. Uppgerðin er á rættan listaligan hátt listfrøðilig, hon snýr seg um stíl og form. Jens Hendrik Djurhuus fer longri enn faðirin við atliti at kynstrigari kompositión og víðgongdum myndburði. Nýskapan og framhald Kvæðayrkjararnir í 19. øld fara um markið millum munnligu mentanina og ta skrivligu: Nólsoyar-Páll yrkti, men skrivaði ikki sjálvur - báðir sjóvarbóndurnir bæði yrktu og skriv- aðu sjálvir sumt av tí, teir yrktu. Bæði tað, sum teir sjálvir skrivaðu, og tað, sum teir ikki sjálvir skrivaðu, var savnað og skrivað upp í stóru innsavningini av skaldskapi av manna munni í 19. øld. í innsavningini verður skald- skapur av manna munni til bókmentaligar mentalutir, men hann kann ikki verða lisin og
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.