Fróðskaparrit - 01.01.2008, Blaðsíða 150

Fróðskaparrit - 01.01.2008, Blaðsíða 150
148 TRÝ KVÆÐI EFTIRJENS HENDRIK DJURHUUS hevur yrkt hetta. Samanborið við „Eirik og Rollar" líkist henda beinleiðis uppíleggingin hjá frásøgufólkinum ikki yrkingarlagi hans- ara. Tilsipingar og viðmerkingar har til sam- tíðar viðurskifti eru nógv snøggari enn hesi ørindini um Trónd. Yrkjandi feðgar Jóannes Patursson skrivar í „Gyltubók", at broytti hugburðurin um Trónd í Gøtu skuldi vera „ein skjøldur ímóti tí mikla rósi," faðirin, Sjóvarbóndin eldri, veitir Sigmundi: „TÍ søgn- in sigur, at í yrkingum var oftast andróður feðganna millum." (Patursson 1979:149). Andsøgnin millum feðgarnar viðvíkjandi hetjumyndunum av Sigmundi og Tróndi er kanska ikki so greið, verður ivin um upprun- an til rósandi ørindini um Trónd í Gøtu tikin við. Men andsøgnin millum tær báðar hetj- urnar í Føroy'mgasøgu er kortini ein ideologisk sannroynd, sum øðrumegin stavar úr „Sig- munds rímuni" eftir Jens Chr. Djurhuus, har Sigmundur er tann lýsandi fyrimyndin, og hinumegin stavar frá „Gøtuskeggjum" á manna munni, har nøkur ørindi eru sett aftur at høvuðssøguni í kvæðinum um sorg Tróndar um støðuna í Føroyum og lýsir hann sum romantiska hetju, sum „alskaði" Føroyar (Ibid. 41). Tí er tað ikki, sum Jóannes Patursson sig- ur, prógv um andsøgn millum Jens Christian ogjens Hendrik Djurhuus um Sigmund og Trónd. Men tað er ein søga á manna munni. Og tann søgan er vorðin ein sera virkin myta í føroyskari søgu. Rógvi Thomsen (1993) hev- ur kannað, hvussu teir báðir Tróndur og Sig- mundur í bókmentum og skaldskapi hava skiftst um og kappast um at vera fyrimynd hjá tjóðini. Hann vísir á, at Føroyingasøga og serliga tolkingaravSigmundi ogTróndi hava stóran týdning í nógvum skaldsligum verk- um og tískil avgerandi ávirkan á skapanina og menningina av samleika hjá føroyingum. Men sum við allari hugmyndafrøði ber ofta til at staðfesta, at hon er har, men illa at meta um, hvørja ítøkiliga ávirkan hon hevur havt. Bókmentaligir feðgar Jens Christian ogjens Hendrik Djurhuus vóru feðgar, men teir vóru eisini bókmentaligir feðgar. Bæði tekstir teirra og søgur um høv- undarnar siga frá andsøgn millum teir, sum samsvarar við tað stríð, sum bókmentafrøðin hevur víst á millum rithøvundar í ymsum ættarliðum (Bloom, 1973). Yngri Sjóvarbóndin, Jens Hendrik Djur- huus, yrkti eins og eldri Sjóvarbóndin, Jens Chr. Djurhuus, við evni úr Føroyingasøgu, og Jens Hendrik broytir eins og faðirin í serligum førum hugburðin um týðandi fyribrigdi. Jens Hendrik Djurhuus fylgir pápanum, men ger eisini upp við hann. Uppgerðin er á rættan listaligan hátt listfrøðilig, hon snýr seg um stíl og form. Jens Hendrik Djurhuus fer longri enn faðirin við atliti at kynstrigari kompositión og víðgongdum myndburði. Nýskapan og framhald Kvæðayrkjararnir í 19. øld fara um markið millum munnligu mentanina og ta skrivligu: Nólsoyar-Páll yrkti, men skrivaði ikki sjálvur - báðir sjóvarbóndurnir bæði yrktu og skriv- aðu sjálvir sumt av tí, teir yrktu. Bæði tað, sum teir sjálvir skrivaðu, og tað, sum teir ikki sjálvir skrivaðu, var savnað og skrivað upp í stóru innsavningini av skaldskapi av manna munni í 19. øld. í innsavningini verður skald- skapur av manna munni til bókmentaligar mentalutir, men hann kann ikki verða lisin og
Blaðsíða 1
Blaðsíða 2
Blaðsíða 3
Blaðsíða 4
Blaðsíða 5
Blaðsíða 6
Blaðsíða 7
Blaðsíða 8
Blaðsíða 9
Blaðsíða 10
Blaðsíða 11
Blaðsíða 12
Blaðsíða 13
Blaðsíða 14
Blaðsíða 15
Blaðsíða 16
Blaðsíða 17
Blaðsíða 18
Blaðsíða 19
Blaðsíða 20
Blaðsíða 21
Blaðsíða 22
Blaðsíða 23
Blaðsíða 24
Blaðsíða 25
Blaðsíða 26
Blaðsíða 27
Blaðsíða 28
Blaðsíða 29
Blaðsíða 30
Blaðsíða 31
Blaðsíða 32
Blaðsíða 33
Blaðsíða 34
Blaðsíða 35
Blaðsíða 36
Blaðsíða 37
Blaðsíða 38
Blaðsíða 39
Blaðsíða 40
Blaðsíða 41
Blaðsíða 42
Blaðsíða 43
Blaðsíða 44
Blaðsíða 45
Blaðsíða 46
Blaðsíða 47
Blaðsíða 48
Blaðsíða 49
Blaðsíða 50
Blaðsíða 51
Blaðsíða 52
Blaðsíða 53
Blaðsíða 54
Blaðsíða 55
Blaðsíða 56
Blaðsíða 57
Blaðsíða 58
Blaðsíða 59
Blaðsíða 60
Blaðsíða 61
Blaðsíða 62
Blaðsíða 63
Blaðsíða 64
Blaðsíða 65
Blaðsíða 66
Blaðsíða 67
Blaðsíða 68
Blaðsíða 69
Blaðsíða 70
Blaðsíða 71
Blaðsíða 72
Blaðsíða 73
Blaðsíða 74
Blaðsíða 75
Blaðsíða 76
Blaðsíða 77
Blaðsíða 78
Blaðsíða 79
Blaðsíða 80
Blaðsíða 81
Blaðsíða 82
Blaðsíða 83
Blaðsíða 84
Blaðsíða 85
Blaðsíða 86
Blaðsíða 87
Blaðsíða 88
Blaðsíða 89
Blaðsíða 90
Blaðsíða 91
Blaðsíða 92
Blaðsíða 93
Blaðsíða 94
Blaðsíða 95
Blaðsíða 96
Blaðsíða 97
Blaðsíða 98
Blaðsíða 99
Blaðsíða 100
Blaðsíða 101
Blaðsíða 102
Blaðsíða 103
Blaðsíða 104
Blaðsíða 105
Blaðsíða 106
Blaðsíða 107
Blaðsíða 108
Blaðsíða 109
Blaðsíða 110
Blaðsíða 111
Blaðsíða 112
Blaðsíða 113
Blaðsíða 114
Blaðsíða 115
Blaðsíða 116
Blaðsíða 117
Blaðsíða 118
Blaðsíða 119
Blaðsíða 120
Blaðsíða 121
Blaðsíða 122
Blaðsíða 123
Blaðsíða 124
Blaðsíða 125
Blaðsíða 126
Blaðsíða 127
Blaðsíða 128
Blaðsíða 129
Blaðsíða 130
Blaðsíða 131
Blaðsíða 132
Blaðsíða 133
Blaðsíða 134
Blaðsíða 135
Blaðsíða 136
Blaðsíða 137
Blaðsíða 138
Blaðsíða 139
Blaðsíða 140
Blaðsíða 141
Blaðsíða 142
Blaðsíða 143
Blaðsíða 144
Blaðsíða 145
Blaðsíða 146
Blaðsíða 147
Blaðsíða 148
Blaðsíða 149
Blaðsíða 150
Blaðsíða 151
Blaðsíða 152
Blaðsíða 153
Blaðsíða 154
Blaðsíða 155
Blaðsíða 156
Blaðsíða 157
Blaðsíða 158
Blaðsíða 159
Blaðsíða 160
Blaðsíða 161
Blaðsíða 162
Blaðsíða 163
Blaðsíða 164
Blaðsíða 165
Blaðsíða 166
Blaðsíða 167
Blaðsíða 168
Blaðsíða 169
Blaðsíða 170
Blaðsíða 171
Blaðsíða 172
Blaðsíða 173
Blaðsíða 174
Blaðsíða 175
Blaðsíða 176
Blaðsíða 177
Blaðsíða 178
Blaðsíða 179
Blaðsíða 180
Blaðsíða 181
Blaðsíða 182
Blaðsíða 183
Blaðsíða 184
Blaðsíða 185
Blaðsíða 186
Blaðsíða 187
Blaðsíða 188
Blaðsíða 189
Blaðsíða 190
Blaðsíða 191
Blaðsíða 192
Blaðsíða 193
Blaðsíða 194
Blaðsíða 195
Blaðsíða 196
Blaðsíða 197
Blaðsíða 198
Blaðsíða 199
Blaðsíða 200

x

Fróðskaparrit

Beinir tenglar

Ef þú vilt tengja á þennan titil, vinsamlegast notaðu þessa tengla:

Tengja á þennan titil: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Tengja á þetta tölublað:

Tengja á þessa síðu:

Tengja á þessa grein:

Vinsamlegast ekki tengja beint á myndir eða PDF skjöl á Tímarit.is þar sem slíkar slóðir geta breyst án fyrirvara. Notið slóðirnar hér fyrir ofan til að tengja á vefinn.