AVS. Arkitektúr verktækni skipulag


AVS. Arkitektúr verktækni skipulag - 01.03.2003, Blaðsíða 35

AVS. Arkitektúr verktækni skipulag - 01.03.2003, Blaðsíða 35
place of fossil fuels. In the late seventies, chemistry pro- fessor Bragi Árnason began intro- ducing his ideas on how hydrogen might be used as an energy con- ductor, particularly in powering vehicles. Few people supported these ideas and everybody calcu- lated they would not be economi- cal. But with the passing of time, these attitudes have changed and many people would now like to be in his shoes, as the lcelandic "hydrogen society” is within sight. An lcelandic company, NÝorka, has been founded to carry out the plans for adopting hydrogen as a power source. Many bodies played a part in establishing this company, both from lceland and abroad. The European Union has also given financial support to this develop- ment and the first stage, the run- ning of three hydrogen buses, is about to be carried out. The first hydrogen delivery station for vehi- cles is also being built at Grjótháls in Reykjavík, among the first in the world. What could be the future of the hydrogen adventure? The people in charge at lcelandic NÝorka are moderately optimistic because these first steps have to be fairly successful for the project to contin- ue. Much depends on the develop- ment of technology for the making of chemical transmitters and the storage of hydrogen. At the present time, vehicles using hydrogen are more expensive to make as they are not mass-produced like vehi- cles powered with fossil fuel. But if, and it is a large if, everything turns out the best way, then hydrogen cars will be a common sight on lcelandic roads. And in the future, perhaps after a decade or so, ships will also be powered by hydrogen. This future vision of an lcelandic Hydrogen Society, where the ener- gy sources are from within the country and renewable, has cap- tured world attention. Who knows - lceland may become famous for something other than the Sagas and cod. ■ Einfölduð mynd af efnarafala sem notaður er til að knýja ökutæki. A diagrammatic picture of an energy convertor used to power vehicles.
Blaðsíða 1
Blaðsíða 2
Blaðsíða 3
Blaðsíða 4
Blaðsíða 5
Blaðsíða 6
Blaðsíða 7
Blaðsíða 8
Blaðsíða 9
Blaðsíða 10
Blaðsíða 11
Blaðsíða 12
Blaðsíða 13
Blaðsíða 14
Blaðsíða 15
Blaðsíða 16
Blaðsíða 17
Blaðsíða 18
Blaðsíða 19
Blaðsíða 20
Blaðsíða 21
Blaðsíða 22
Blaðsíða 23
Blaðsíða 24
Blaðsíða 25
Blaðsíða 26
Blaðsíða 27
Blaðsíða 28
Blaðsíða 29
Blaðsíða 30
Blaðsíða 31
Blaðsíða 32
Blaðsíða 33
Blaðsíða 34
Blaðsíða 35
Blaðsíða 36
Blaðsíða 37
Blaðsíða 38
Blaðsíða 39
Blaðsíða 40
Blaðsíða 41
Blaðsíða 42
Blaðsíða 43
Blaðsíða 44
Blaðsíða 45
Blaðsíða 46
Blaðsíða 47
Blaðsíða 48
Blaðsíða 49
Blaðsíða 50
Blaðsíða 51
Blaðsíða 52
Blaðsíða 53
Blaðsíða 54
Blaðsíða 55
Blaðsíða 56
Blaðsíða 57
Blaðsíða 58
Blaðsíða 59
Blaðsíða 60
Blaðsíða 61
Blaðsíða 62
Blaðsíða 63
Blaðsíða 64
Blaðsíða 65
Blaðsíða 66
Blaðsíða 67
Blaðsíða 68
Blaðsíða 69
Blaðsíða 70
Blaðsíða 71
Blaðsíða 72
Blaðsíða 73
Blaðsíða 74
Blaðsíða 75
Blaðsíða 76

x

AVS. Arkitektúr verktækni skipulag

Beinir tenglar

Ef þú vilt tengja á þennan titil, vinsamlegast notaðu þessa tengla:

Tengja á þennan titil: AVS. Arkitektúr verktækni skipulag
https://timarit.is/publication/1784

Tengja á þetta tölublað:

Tengja á þessa síðu:

Tengja á þessa grein:

Vinsamlegast ekki tengja beint á myndir eða PDF skjöl á Tímarit.is þar sem slíkar slóðir geta breyst án fyrirvara. Notið slóðirnar hér fyrir ofan til að tengja á vefinn.