AVS. Arkitektúr verktækni skipulag


AVS. Arkitektúr verktækni skipulag - 01.03.2003, Blaðsíða 58

AVS. Arkitektúr verktækni skipulag - 01.03.2003, Blaðsíða 58
strengthen the main nucleus of the City as the centre for the whole of the Capital Area and lceland as a whole.” Greater densities and the renaissance of the central city are key words in the most forward- looking planning science of our day. 50-Year Overview Let's take off and fly over the Capital Area of Reykjavík and try to look ahead some 25-50 years, because the bridge over the creek Kleppsvík must last at least that long. It is not intended as a tempo- rary solution to one traffic knot in the city. It is only the first of many bridges facilitating communication between the existing and future inhabitants in the northern .district and Mosfellsbær including people living in the western and northern part of lceland to the heart of the Capital City and the centre of all the Capital Area. But what about the people coming from the other direction? And where is the geo- graphic centre from Kjalarnes in the north and Hafnarfjörður in the south? It is indeed the shallow sea- water in the Skerja-fjord and in a radius from there the Melar and the old centre of Reykjavík, the Öskju- hill, Kárs-ness and what is most important, two large unbuilt areas, the airport district in Vatnsmýri and the Álfta-ness. These are excellent areas for the future development of the Capital Area smiling at one another over the Skerja-fjord but the peninsulas have to be joined with landfill, bridges and tunnels in the same way as now is intended north of Reykjavík. With a circular road like this, easy access to the heart of the Capital City is provided from south, east and north. The Centre of the Capital Area It is extremely important that the first part of the thoroughfare Sundabraut is built in connection with the future possibilities described above. A natural policy decision has been made to strengthen the Central Area of Reykjavík as the centre of the Capital Area and the whole of lceland, and good accessibility to this centre has to be provided from all directions. It is literally dangerous to direct more and more traffic along one main road on the Reykjavík peninsula and it is very important for the safety of the residents to distribute this traffic onto more main roads. The best connection of the roads Sundabraut and Sæbraut is there- fore extremely important for the residents of Reykjavík from both the traffic- and safety point-of-view. Where the Reykjavík peninsula gets narrower, it is necessary to take this road underground. It should not be difficult for a nation who has seen the convenience of the tunnel under Hval-fjord and intends soon to drill tunnels through several mountains in the northern and eastern part of lceland to ease the traffic conditions in the Capital Area with similar construction. Transportation is a key issue in bet- ter planning. This will become a main concern in the near future in the Capital Area and vicinity. A con- necting road for the Capital Area with accompanying tunnels and bridges will multiply the carrying capacity of the traffic system and would return the investment in a short time through the economy of continuous dense development, improved urban life and a more beautiful city. ■ Láttu gæði og góða reynslu ráða vali þínu á ofnhitastillum Danfoss ofnhitastillar fyrir þig Danfoss er leiðandi í framleiðslu ofnhitastilla Danfoss hf Skútuvogi 6 Sími 510 4100 www.danfoss.is 56
Blaðsíða 1
Blaðsíða 2
Blaðsíða 3
Blaðsíða 4
Blaðsíða 5
Blaðsíða 6
Blaðsíða 7
Blaðsíða 8
Blaðsíða 9
Blaðsíða 10
Blaðsíða 11
Blaðsíða 12
Blaðsíða 13
Blaðsíða 14
Blaðsíða 15
Blaðsíða 16
Blaðsíða 17
Blaðsíða 18
Blaðsíða 19
Blaðsíða 20
Blaðsíða 21
Blaðsíða 22
Blaðsíða 23
Blaðsíða 24
Blaðsíða 25
Blaðsíða 26
Blaðsíða 27
Blaðsíða 28
Blaðsíða 29
Blaðsíða 30
Blaðsíða 31
Blaðsíða 32
Blaðsíða 33
Blaðsíða 34
Blaðsíða 35
Blaðsíða 36
Blaðsíða 37
Blaðsíða 38
Blaðsíða 39
Blaðsíða 40
Blaðsíða 41
Blaðsíða 42
Blaðsíða 43
Blaðsíða 44
Blaðsíða 45
Blaðsíða 46
Blaðsíða 47
Blaðsíða 48
Blaðsíða 49
Blaðsíða 50
Blaðsíða 51
Blaðsíða 52
Blaðsíða 53
Blaðsíða 54
Blaðsíða 55
Blaðsíða 56
Blaðsíða 57
Blaðsíða 58
Blaðsíða 59
Blaðsíða 60
Blaðsíða 61
Blaðsíða 62
Blaðsíða 63
Blaðsíða 64
Blaðsíða 65
Blaðsíða 66
Blaðsíða 67
Blaðsíða 68
Blaðsíða 69
Blaðsíða 70
Blaðsíða 71
Blaðsíða 72
Blaðsíða 73
Blaðsíða 74
Blaðsíða 75
Blaðsíða 76

x

AVS. Arkitektúr verktækni skipulag

Beinir tenglar

Ef þú vilt tengja á þennan titil, vinsamlegast notaðu þessa tengla:

Tengja á þennan titil: AVS. Arkitektúr verktækni skipulag
https://timarit.is/publication/1784

Tengja á þetta tölublað:

Tengja á þessa síðu:

Tengja á þessa grein:

Vinsamlegast ekki tengja beint á myndir eða PDF skjöl á Tímarit.is þar sem slíkar slóðir geta breyst án fyrirvara. Notið slóðirnar hér fyrir ofan til að tengja á vefinn.