Fróðskaparrit - 01.01.1961, Blaðsíða 106

Fróðskaparrit - 01.01.1961, Blaðsíða 106
112 Óðalsrætturin í Føroyum himmelstrøg har givet tanken en juridisk betydning, men som ideel begrundelse, mytisk og religiøs, har man vel nok kendt den. Den døde ejede det hele. Arven er da et stort og mærkeligt begreb. Til den hører ikke bare jord, gárd, kvæg og andre herligheder, men ogsá ættens levende med» lemmer, dens kraft og lykke. Og det er til den døde, hus» bonden henvender sig for at fá varsler, rád, forskrifter. »At sidde ude« hed det i oldnordisk tid, nár ætmanden spurgte den døde. Han sad da pá højen ved nattetid og kom ved galder til at tale med dødningen. Den mægtige æts ude* sidder var thulen, en mager og seer med en ensom, for* færdelig viden«. Ættarinnar rættur til jørðina hevur soleiðis røtur Iangt afturi í tíðini. Danmark viðvíkjandi vil Martin A. Hansen føra hann aftur til jatnastovutíðina. Gustav Heber vil Noregi viðvíkjandi føra hann heilt aftur til ístíðina. Hann sigur, at veiðumenninir á teim ymsu búplássunum — og hesir kunnu hálvavegna javnmetast við eina ætt — mettu seg »i fellesskap á eje hele det territorium sá vel til lands som til sjøs, som de mente nærmest tillá deres felles bo» plass« (I, s. 24). Tað er kortini heldur ivasamt, um teir minni mentaðu veiðimenninir hava havt eina fasta uppfatan av ættarinnar rætti til jørðina og av sjálvum ættarhugtak* inum. Tílík áskoðan er helst fyrstu ferð framkomin, tá ið umskipað varð til veruligan landbúnað. II. Ættarinnar rættur i teim norrønu landslagslógunum. í ættarsamfelagnum kundi avhending av jørðini ikki fara fram. Hon hoyrdi jú ættini til. Arvaskifti kom heldur ikki fyri. Jørðin gekk óbýtt frá slektarlið til slektarlið. Døturnar giftust burtur og komu tessvegna í eina nýggja ætt. Syn* irnir vórðu sitandi á garðinum, og tá ið tað trongdist á ættar* garðinum kundu teir yngru synirnir rýma heiman og stovna ein nýggjan garð á teim stóru, villini heiðum. So hvørt sum fólkatalið øktist, minkaðu møguleikarnir
Blaðsíða 1
Blaðsíða 2
Blaðsíða 3
Blaðsíða 4
Blaðsíða 5
Blaðsíða 6
Blaðsíða 7
Blaðsíða 8
Blaðsíða 9
Blaðsíða 10
Blaðsíða 11
Blaðsíða 12
Blaðsíða 13
Blaðsíða 14
Blaðsíða 15
Blaðsíða 16
Blaðsíða 17
Blaðsíða 18
Blaðsíða 19
Blaðsíða 20
Blaðsíða 21
Blaðsíða 22
Blaðsíða 23
Blaðsíða 24
Blaðsíða 25
Blaðsíða 26
Blaðsíða 27
Blaðsíða 28
Blaðsíða 29
Blaðsíða 30
Blaðsíða 31
Blaðsíða 32
Blaðsíða 33
Blaðsíða 34
Blaðsíða 35
Blaðsíða 36
Blaðsíða 37
Blaðsíða 38
Blaðsíða 39
Blaðsíða 40
Blaðsíða 41
Blaðsíða 42
Blaðsíða 43
Blaðsíða 44
Blaðsíða 45
Blaðsíða 46
Blaðsíða 47
Blaðsíða 48
Blaðsíða 49
Blaðsíða 50
Blaðsíða 51
Blaðsíða 52
Blaðsíða 53
Blaðsíða 54
Blaðsíða 55
Blaðsíða 56
Blaðsíða 57
Blaðsíða 58
Blaðsíða 59
Blaðsíða 60
Blaðsíða 61
Blaðsíða 62
Blaðsíða 63
Blaðsíða 64
Blaðsíða 65
Blaðsíða 66
Blaðsíða 67
Blaðsíða 68
Blaðsíða 69
Blaðsíða 70
Blaðsíða 71
Blaðsíða 72
Blaðsíða 73
Blaðsíða 74
Blaðsíða 75
Blaðsíða 76
Blaðsíða 77
Blaðsíða 78
Blaðsíða 79
Blaðsíða 80
Blaðsíða 81
Blaðsíða 82
Blaðsíða 83
Blaðsíða 84
Blaðsíða 85
Blaðsíða 86
Blaðsíða 87
Blaðsíða 88
Blaðsíða 89
Blaðsíða 90
Blaðsíða 91
Blaðsíða 92
Blaðsíða 93
Blaðsíða 94
Blaðsíða 95
Blaðsíða 96
Blaðsíða 97
Blaðsíða 98
Blaðsíða 99
Blaðsíða 100
Blaðsíða 101
Blaðsíða 102
Blaðsíða 103
Blaðsíða 104
Blaðsíða 105
Blaðsíða 106
Blaðsíða 107
Blaðsíða 108
Blaðsíða 109
Blaðsíða 110
Blaðsíða 111
Blaðsíða 112
Blaðsíða 113
Blaðsíða 114
Blaðsíða 115
Blaðsíða 116
Blaðsíða 117
Blaðsíða 118
Blaðsíða 119
Blaðsíða 120
Blaðsíða 121
Blaðsíða 122
Blaðsíða 123
Blaðsíða 124
Blaðsíða 125
Blaðsíða 126
Blaðsíða 127
Blaðsíða 128
Blaðsíða 129
Blaðsíða 130

x

Fróðskaparrit

Beinir tenglar

Ef þú vilt tengja á þennan titil, vinsamlegast notaðu þessa tengla:

Tengja á þennan titil: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Tengja á þetta tölublað:

Tengja á þessa síðu:

Tengja á þessa grein:

Vinsamlegast ekki tengja beint á myndir eða PDF skjöl á Tímarit.is þar sem slíkar slóðir geta breyst án fyrirvara. Notið slóðirnar hér fyrir ofan til að tengja á vefinn.