Fróðskaparrit - 01.01.2002, Síða 50

Fróðskaparrit - 01.01.2002, Síða 50
48 THE SIGNIFICANCE OF TRANSNATIONAL COOPERATION IN NORDIC ATLANTIC REGIONS theory of comparative advantages. Even the comparative disadvantages of being locat- ed far from resources have been conquered by new technologies within the fisheries sector, e.g. through developments in trans- port technology and of onboard processing. Developing region-specific competitive ad- vantages within certain clusters of produc- tion based on user-producer-relations (Lundvall, 1992) provides the opportunity to develop innovative milieux based on a particular form of social and territorial inte- gration (Storper, 1995; Asheim, 1993). In a global economy, many factors deter- mining optimum production conditions are no Ionger bound to specific locations, other than by the presence of a labour force with certain qualifications, and existing milieux ol'innovation. In this approach, regionalisa- tion is concerned with understanding the function of certain types of agglomerations of growth industries (viz. Third Italy, Sili- con Valley etc. as recent ‘classic’ examples of industrial districts). These agglomera- tions seem to be related not only to IO (In- put-Output) relations - but also to ‘untrad- ed interdependencies’. If localised, such in- terdependencies make certain regions of learning and innovation significant (Storp- er, 1995). Among people involved in the develop- ment of new products and new ways of pro- duction and organisation, informal rela- tions seem to make an important contribu- tion to the dynamism of the specifíc milieu. In this way, an understanding of the neces- sary balance between functional and terri- torial integration may be specified (As- heim, 1993). The necessary territorial as- pect has not only to be a matter of historical traditions etc., but also seen as an integral part of innovation, in itself shaping regions as a pre-condition of innovation, etc. When attempting to evaluate North At- lantic fisheries communities in these terms, it seems fírst of all obvious that due to the mobility of fisheries communities, the way in which this ‘localised learning’ takes place is not specifically localised to certain areas. Taking the relatively innovative Ice- landic fisheries sector as an example, it is quite clear that the developmenl of prod- ucts such as fish tubs and visual weighing equipment very much depends on the strength of user-producer relations within the total Icelandic home market, as very lo- cal untraded interdependencies between in- novalive firms are not widely found. It is important for innovative Icelandic firms - such as Sæplast, producers of fish tubs (Dalvík, Northern Iceland) - inilially to base the innovation process on a strong home market, and físheries are so dominant in the Icelandic economy that the home market is substantial. To be localised in a prosperous and entrepreneurial community would appear to be important (Bærenholdt, 1998). But at the same time, perhaps the most remarkable feature of Icelandic entre- preneurship is its global orientation. Al- though the status of a micro-society appar- ently implies weakly formalised systems of innovation (Jónsson, 1994a), the advantage of Iceland’s position as a nation with its own unique aspirations in culture, educa- tion and research, is that Icelanders are not as narrowly orientated towards the old colonial centres of education in Denmark
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.