Fróðskaparrit - 01.01.2002, Blaðsíða 51

Fróðskaparrit - 01.01.2002, Blaðsíða 51
TÝDNINGURIN AV TVØRTJOÐA SAMSTARVI í NORÐURATLANTSØKINUM 49 or Southern Norway, as are the Faroese, Greenlanders and to a lesser extent the North Norwegians, who have their own re- gional university in Troinsø. Icelanders are able to travel anywhere to be educated and to experience life in Sweden, the UK or the US etc. This open-mindedness towards the world appears to be a significant benefit, especially when it is found even in remote villages, as ex-migrant Icelanders tend to return to their roots, even to the smaller vil- lages, bringing their knowledge back with them. It is important to stress here that hav- ing a global orientation has nothing to do with being a global individual. Global ori- entation in this case is the viewpoint of an Icelander who possesses a strong sense of national identity. A certain balance be- tween global orientation, national identity and the sense of belonging to a local com- munity, seems decisive in mastering inno- vation in all its aspects. Social interaction between experienced ‘locals’ and educated ‘mobiles’ is required (Bærenholdt, 1993: 150-151; 1998). Apparently, Icelandic fish processing in- dustries have been quite successful in ad- justing their production of frozen fillets to new segments on the consumer markets as a reponse to the introduction on a massive scale of cheaper species such as Alaskan pollack. These are not ‘ready-made’ meals which skimp on the fish but high quality pieces of fish fillet which are either sold in- dividually, frozen or fresh (transported by air). This would appear to be the trend of innovative lcelandic fish processors (Jóns- son, 1994b). This kind of specialisation is, of course, not unique to Icelanders - but has very much been essential for survival in a market characterised by intensified interna- tional competition. Furthermore, compared with the increased fish stocks in the Barents Sea fisheries in the mid 1990s, the decline of fish stocks in the Icelandic EEZ has been another motivation to achieve more value for less fish. This should be compared to the North Norwegian case where increas- ing fish stocks and increased landings, in- cluding those from Russia, effectively de- layed a move towards real value-added pro- cessing. However, in recent years Finnmark fish processing industries have been re- structured, in part through the introduction of Icelandic technologies. Meanwhile, there has also been a growth in North Nor- wegian exports of hening, cod and salmon to Central Russia, a sign of further cross- border economic integration (Sneve, 1996). Many Icelandic and Norwegian exam- ples of successful integration seem to doc- ument the importance of certain key per- sons working as entrepreneurs, i.e. as trans- acting persons, willing to take risks and able to establish a network of relationships in non-institutional fields (Barth, 1972). Such entrepreneurs are often localised in the sense that their networks operate from a certain social and spatial position. There- fore, it must be assumed that there are close links between entrepreneurs and their lo- calised social milieux. Localised processes of learning, regional production culture and innovative milieux (Storper, 1995) are nec- essary elements for thriving innovation and regionalisation. The presence of a strong tradition of so- cial integration might be an interesting en-
Blaðsíða 1
Blaðsíða 2
Blaðsíða 3
Blaðsíða 4
Blaðsíða 5
Blaðsíða 6
Blaðsíða 7
Blaðsíða 8
Blaðsíða 9
Blaðsíða 10
Blaðsíða 11
Blaðsíða 12
Blaðsíða 13
Blaðsíða 14
Blaðsíða 15
Blaðsíða 16
Blaðsíða 17
Blaðsíða 18
Blaðsíða 19
Blaðsíða 20
Blaðsíða 21
Blaðsíða 22
Blaðsíða 23
Blaðsíða 24
Blaðsíða 25
Blaðsíða 26
Blaðsíða 27
Blaðsíða 28
Blaðsíða 29
Blaðsíða 30
Blaðsíða 31
Blaðsíða 32
Blaðsíða 33
Blaðsíða 34
Blaðsíða 35
Blaðsíða 36
Blaðsíða 37
Blaðsíða 38
Blaðsíða 39
Blaðsíða 40
Blaðsíða 41
Blaðsíða 42
Blaðsíða 43
Blaðsíða 44
Blaðsíða 45
Blaðsíða 46
Blaðsíða 47
Blaðsíða 48
Blaðsíða 49
Blaðsíða 50
Blaðsíða 51
Blaðsíða 52
Blaðsíða 53
Blaðsíða 54
Blaðsíða 55
Blaðsíða 56
Blaðsíða 57
Blaðsíða 58
Blaðsíða 59
Blaðsíða 60
Blaðsíða 61
Blaðsíða 62
Blaðsíða 63
Blaðsíða 64
Blaðsíða 65
Blaðsíða 66
Blaðsíða 67
Blaðsíða 68
Blaðsíða 69
Blaðsíða 70
Blaðsíða 71
Blaðsíða 72
Blaðsíða 73
Blaðsíða 74
Blaðsíða 75
Blaðsíða 76
Blaðsíða 77
Blaðsíða 78
Blaðsíða 79
Blaðsíða 80
Blaðsíða 81
Blaðsíða 82
Blaðsíða 83
Blaðsíða 84
Blaðsíða 85
Blaðsíða 86
Blaðsíða 87
Blaðsíða 88
Blaðsíða 89
Blaðsíða 90
Blaðsíða 91
Blaðsíða 92
Blaðsíða 93
Blaðsíða 94
Blaðsíða 95
Blaðsíða 96
Blaðsíða 97
Blaðsíða 98
Blaðsíða 99
Blaðsíða 100
Blaðsíða 101
Blaðsíða 102
Blaðsíða 103
Blaðsíða 104
Blaðsíða 105
Blaðsíða 106
Blaðsíða 107
Blaðsíða 108
Blaðsíða 109
Blaðsíða 110
Blaðsíða 111
Blaðsíða 112
Blaðsíða 113
Blaðsíða 114
Blaðsíða 115
Blaðsíða 116
Blaðsíða 117
Blaðsíða 118
Blaðsíða 119
Blaðsíða 120
Blaðsíða 121
Blaðsíða 122
Blaðsíða 123
Blaðsíða 124
Blaðsíða 125
Blaðsíða 126
Blaðsíða 127
Blaðsíða 128
Blaðsíða 129
Blaðsíða 130
Blaðsíða 131
Blaðsíða 132
Blaðsíða 133
Blaðsíða 134
Blaðsíða 135
Blaðsíða 136
Blaðsíða 137
Blaðsíða 138
Blaðsíða 139
Blaðsíða 140
Blaðsíða 141
Blaðsíða 142
Blaðsíða 143
Blaðsíða 144
Blaðsíða 145
Blaðsíða 146
Blaðsíða 147
Blaðsíða 148
Blaðsíða 149
Blaðsíða 150
Blaðsíða 151
Blaðsíða 152
Blaðsíða 153
Blaðsíða 154
Blaðsíða 155
Blaðsíða 156
Blaðsíða 157
Blaðsíða 158
Blaðsíða 159
Blaðsíða 160
Blaðsíða 161
Blaðsíða 162
Blaðsíða 163
Blaðsíða 164
Blaðsíða 165
Blaðsíða 166
Blaðsíða 167
Blaðsíða 168
Blaðsíða 169
Blaðsíða 170
Blaðsíða 171
Blaðsíða 172

x

Fróðskaparrit

Beinir tenglar

Ef þú vilt tengja á þennan titil, vinsamlegast notaðu þessa tengla:

Tengja á þennan titil: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Tengja á þetta tölublað:

Tengja á þessa síðu:

Tengja á þessa grein:

Vinsamlegast ekki tengja beint á myndir eða PDF skjöl á Tímarit.is þar sem slíkar slóðir geta breyst án fyrirvara. Notið slóðirnar hér fyrir ofan til að tengja á vefinn.