Fróðskaparrit - 01.01.2005, Síða 33

Fróðskaparrit - 01.01.2005, Síða 33
EN ANALYSE AF NOVELLEN DILETTANTERNE AF WILLIAM HEINESEN 31 af Agathon som en livsangst ung mand er det klart, at Agathon ikke repræsenterer et raffineret bud pá Eros’ væsen. Heinesen anvender Agathon-figuren som et kontra- stivt, kritisk virkemiddel med det formál at fremhæve sin Eros-opfattelse. Ogsá nár det gælder selve retorikken har Platon mere til overs for Agathon end Heinesen for Fabian. I Sokrates’ begyn- dende opgør med Agathon indrømmer So- krates, at han ikke tilnærmelsesvis kunne tale lige sá smukt som Agathon (Platon, 2000: 198C). Hermed anerkendes Aga- thons sproglige formáen som andet end overlæsset og hul retorik. Dette siger no- get om Platons æstetiske idealer, som af- spejler det klassiske græske ideal om det gode og skønnes enhed. En anden forskel mellem Agathon og Heinesens Fabian- Agathon figur er, at Heinesen interesserer sig for, hvad Eros bevirker, mens Platons Agathon efterlyser fokus pá Eros selv. Parallellen mellem Heinesens og Pla- tons Agathon-figur ligger ikke desto min- dre frem for alt i det sproglige. Ligesom Agathons tale i Symposion er Fabians Aga- thon-dyrkelse forbundet med en skønheds- retorik. Kritikken - især hos Heinesen - stikker imidlertid dybere end udlevering af en overfladisk stil. Det, som hos Platon er en kritik af sofisteri, er hos Heinesen en kritik af det, han opfattede som moderni- tetens atomiserede verden, hvor individet bliver for selvfokuseret. Parallellen er ikke irrelevant, idet sofisterne som sagt indtog den moderne position i oldtidens Græken- land. Kritikken af Fabians Agathon-dyr- kelse er nærmere bestemt rettet mod en frihedsdyrkelse, som hos Heinesen ender i tomhed og virkelighedsforflygtigelse. Fa- bians selvopslugthed tjener indirekte som en kritik af, ikke blot nationalromantik, men ogsá af en pubertær dyrkelse af mo- derniteten som et absolut og utvetydigt gode. Novellens parodiering af hul og kon- form skønhedsretorik er en kritik af skøn tale uden erotisk væren; den fjerner sig fra al lavere stræben og begær til fordel for en ophøjet Eros og er selve negationen af en Eros, der udfolder sig i det konkrete. Anne-Marie Eggert Olsen siger om Pla- tons Agathon, at han har “lært sin Eros som techne; han har ikke erfaret den fra grunden” (Olsen, 2002: 66). Det samme er tilfældet med Fabian, hvis mangelfuldhed netop ikke er af teknisk art, idet han dan- ser upáklageligt. Men netop den tekniske evne fremhæver en utilstrækkelighed ved Fabian. Han mangler kreativiteten, livet, ánden i dansen og i sidste ende evnen til at træde i karakter over for andre. Teknik er utilstrækkelig som menneskeforstáelse og som erotisk kontaktmiddel. Báde danseteknikken og sprogteknikken i form af skønhedsretorik og skønskrift er mangelfulde om end Fabian selv tror det modsatte. Dette understreges af forelskel- sen i fru Nordlund, der er et forsøg pá at springe den fænomenale verden over og erhverve sig en højere verden ligesom Pla- tons Agathon, der tror at han passivt kan tilegne sig visdom ved at hábe pá at viden vil tlyde over i ham blot ved den blotte be- røring af Sokrates (Platon, 2000: 175E). Med sine talrige flugtforsøg smyger Fa- bian sig uden om erotik som en kreativ og samtidig bindende anstrengelse. Han vil
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.